-
Staden som vill bli mer besöksvänlig
Häromdagen så tog kommunstyrelsen i Skellefteå kommun beslut om att förändra Skellefteå till en mer besöksvänlig stad med fler mötesplatser.
Det är en översiktlig plan som beskriver hur de centrala delarna av staden skall utvecklas fram till år 2030. Planen kommer att vara vägledande vid planeringen av nya bostäder, arbetsplatser, parkeringar, gröna områden men också på hur handel, mötesplatser och tillgänglighet kan utvecklas.
”- Vårt uppdrag har varit att planera för framtiden, för ett mer hållbart och besöksvänligt centrum för fler Skellefteåbor. Vi har utgått från Centrala stans största utmaningar: bilarnas dominans framför andra trafikslag, barriärer som järnvägen, E4 och älven, hålen i staden i form av tomma tomter. Vi möter utmaningarna genom att skapa ett bra flöde mellan alla väderstreck för alla trafikslag”, säger Linnea Hagenbjörk, projektledare för den fördjupade översiktsplanen vid Skellefteå kommun.
I planen finns byggandet av ett resecentrum, en omdragning av E4:an och att skapa ett större nöjesutbud. När det gäller evenemang så har man lyckats att bland annat locka till sig en deltävling i Melodifestivalen.
Skellefteå kommer att få två nya mötesplatser, Älvbrinken och ett nytt kulturhus.
”- Det är en omfattande plan, med många delar som hänger ihop och påverkar varandra. Det blir en viktig prioriteringsfråga för oss i kommande budgetprocesser. Det gäller också att vi fortsätter diskutera innehållet med handlare, fastighetsägare och andra privata aktörer för att förverkliga visionen i planen”, säger kommunalråd Maria Marklund (S).
Planen går nu vidare i beslutsprocessen och antas slutligen i kommunfullmäktige.
Visit Skellefteå, med VD Maria Broman i spetsen, kommer att följa arbetet att förverkliga översiktsplanen och även sitta med i referensgrupper som representant från besöksnäringen.
Källa: Skellefteå kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Skellefteå kommun
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-