-
Staden som vill bli mer besöksvänlig
Häromdagen så tog kommunstyrelsen i Skellefteå kommun beslut om att förändra Skellefteå till en mer besöksvänlig stad med fler mötesplatser.
Det är en översiktlig plan som beskriver hur de centrala delarna av staden skall utvecklas fram till år 2030. Planen kommer att vara vägledande vid planeringen av nya bostäder, arbetsplatser, parkeringar, gröna områden men också på hur handel, mötesplatser och tillgänglighet kan utvecklas.
”- Vårt uppdrag har varit att planera för framtiden, för ett mer hållbart och besöksvänligt centrum för fler Skellefteåbor. Vi har utgått från Centrala stans största utmaningar: bilarnas dominans framför andra trafikslag, barriärer som järnvägen, E4 och älven, hålen i staden i form av tomma tomter. Vi möter utmaningarna genom att skapa ett bra flöde mellan alla väderstreck för alla trafikslag”, säger Linnea Hagenbjörk, projektledare för den fördjupade översiktsplanen vid Skellefteå kommun.
I planen finns byggandet av ett resecentrum, en omdragning av E4:an och att skapa ett större nöjesutbud. När det gäller evenemang så har man lyckats att bland annat locka till sig en deltävling i Melodifestivalen.
Skellefteå kommer att få två nya mötesplatser, Älvbrinken och ett nytt kulturhus.
”- Det är en omfattande plan, med många delar som hänger ihop och påverkar varandra. Det blir en viktig prioriteringsfråga för oss i kommande budgetprocesser. Det gäller också att vi fortsätter diskutera innehållet med handlare, fastighetsägare och andra privata aktörer för att förverkliga visionen i planen”, säger kommunalråd Maria Marklund (S).
Planen går nu vidare i beslutsprocessen och antas slutligen i kommunfullmäktige.
Visit Skellefteå, med VD Maria Broman i spetsen, kommer att följa arbetet att förverkliga översiktsplanen och även sitta med i referensgrupper som representant från besöksnäringen.
Källa: Skellefteå kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Skellefteå kommun
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-