-
Stockholm Meeting Selection expanderar – Lejondals Slott
Stockholm Meeting Selection utökar nu sin verksamhet ytterligare. De förvärvade driften av Lejondals Slott den 1 september.
Slottet är beläget vid Lejondalssjön i Bro och är en weekend- och mötesdestination med stor utvecklingspotential. Stockholm Meeting Selection driver sedan tidigare 9 destinationer i Stockholmsområdet.
“Efter pandemin är det nu dags att blicka framåt och göra ytterligare nya satsningar, varav förvärvet av Lejondals Slott är ett steg i vår ambition att fortsätta utveckla vår verksamhet. Lejondals Slott är ett väldigt fint slott och passar perfekt in i vårt utbud av hotell- och restaurangupplevelser. Detta är också ett styrkebesked för Stockholm Meeting Selection efter denna långa tid av pandemi med all utmaning och ansträngning som det har inneburit. Det är också tack vare medarbetarnas kämpaglöd, uthållighet, flexibilitet, vilja att förändra och förbättra som vi nu har möjligheten att ta ytterligare steg i vår utveckling och framfart.” Säger Torbjörn Blomqvist, ägare av Stockholm Meeting Selection.
Tillträdet skedde den 1 september
Fastigheten förvärvades av Manor House Estate AB som blir delägare tillsammans i ett ägarkonsortium. Tillträdet skedde den 1 september och den säljande parten var Chinax Gruppen.
“Jag kom i kontakt med Lejondals Slott redan 1986 då jag i mitt tidigare bolag, Svensk Inredning, genomförde ett inredningsuppdrag på slottet. En inledande diskussion med nuvarande ägare av slottet påbörjades redan innan pandemin och jag är nu väldigt glad för att vi har landat i en överenskommelse.” Säger Torbjörn Blomqvist, ägare av Manor House Estate AB.
En ny tidsepok i modern anda för slottet
Lejondals Slott är beläget vid Lejondalssjön i Bro och är ett av Sveriges yngsta slott. Slottet stod färdigt 1892, och uppfördes av friherrinnan Louise De Geer. Slottet har 102 hotellrum, 20 mötesrum, utomhusjacuzzi, bubbelpooler samt bastu. I köpet ingår även en herrgårdsbyggnad som har en stor utvecklingspotential.
“Jag fick en gång en fråga, om vilket slott jag inte äger som jag tycker är vackrast? Jag svarade då Lejondals Slott.” Säger Torbjörn.
Nu är planen att skapa en helt unik destination, vilket möjliggörs med slottets fantastiska förutsättningar och läge.
”Vår ambition är att skapa en helt ny tidsepok i modern anda för Lejondals Slott.” Säger Maria Norberg, VD för Stockholm Meeting Selection.
- Text: Stockholm Meeting Selection
- Foto: Martin Bohm
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-