-
Petter Stordalen är The Brightest Business Mind i Northern Europe
Nordic Business Forum* har utsett Petter Stordalen till The Brightest Business Mind i Northern Europe.
I juryns motivering står det bland annat: Petter Stordalen representerar en generation av entreprenörer som både tänker stort och som vet att socialt ansvar och framgång alltid går hand i hand.
Petter startade sin karriär som 12 år gammal då han sålde jordgubbar i Porsgrunn, Norge och nu är han ledare för det privatägda investmentbolaget Home Invest som bland annat äger hotellkoncernen Nordic Choice Hotels.
Stordalen engagerar sig gärna i miljöfrågor, ger bidrag till hållbara projekt och försöker påverka en ökad användning av miljöteknologi och förnybar energi.
Med på listan över nordeuropeiska affärsentreprenörer är också Sebastian Siemiatkowski (grundare och VD för Klarna), Daniel Ek (grundare och VD för Spotify), Anita Krohn Traaseth (VD för Innovasjon Norge) och Bjorn Kjos (grundare och VD Norwegian.
”-Det är otroligt smickrande att hamna i ett så celebert sällskap. Framtidens business ser grön ut och detta inspirerar mig till att fortsätta arbeta för en mer hållbar kapitalism. Vi har uppnått en hel del men det är fortfarande lång väg att gå. Jag har kavlat upp ärmarna och så har även mina ledare i Nordic Choice Hotels gjort”, säger Petter A. Stordalen.
*Nordic Business Forum har som syfte att samla ledare och entreprenörer som delar en vision om att göra en skillnad i världen. Nordic Business Forum årliga konferens samlar 5700 ledare och entreprenörer från hela Europa.
Källa: Nordic Choice Hotels
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC-konferensen passade Turismnytt på att prata lite med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på Tekniska museet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-