-
2022 levererar nytt besöksrekord för Swedish Lapland
Efter två pandemidrabbade år slog resmålet Swedish Lapland rekord i antal gästnätter. Preliminär statistik från SCB visar en ökning med 3 procent jämfört med det tidigare rekordet och 33 procent jämfört med pandemiåret 2021.
God förmåga att ställa om när omvärlden förändras
Besöksnäringen slår nya rekord. Under 2022 ökade antalet gästnätter i Norrbottens alla kommuner. Jämfört med pandemidrabbade 2021 ökar gästnätterna med +33 procent. Allra starkast var utvecklingen i Kalix, där gästnätterna ökade med 94 procent jämfört med 2021. Luleå ökade med flest antal gästnätter jämfört med föregående år.
Både ökande privata och affärsbaserade reseströmmar bidrog till det starka resultatet.
”Det är fantastiskt att gästnätterna ökade i länets samtliga kommuner, med allt från 17 till hela 94 procent.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board. ”Upphämtningen är egentligen makalös. Den visar att vår näring har god förmåga att ställa om när omvärlden förändras även på de mest dramatiska sätt.”
Statistiken visar en ökning i de flesta av kommunerna
Den preliminära statistiken från SCB visar också en ökning med 3 procent jämfört med det tidigare rekordåret 2019. I jämförelse med det tidigare rekordåret (2019) visar statistiken en ökning av antalet gästnätter i de flesta av kommunerna. Den största ökningen sker i Haparanda, som vuxit med 49 procent.
Kiruna, Pajala, Jokkmokk, Arjeplog och Arvidsjaur har gjort en stark återhämtning jämfört med pandemiåren, men har en liten bit kvar till 2019 års nivå.
Utländska besökare lämnar mer till den lokala ekonomin
De svenska gästnätterna stod för 66 procent och de utländska med andra ord för resterande 34 procent. En oförändrad fördelning jämfört med 2019.
”Det här är styrkebesked som tydligt visar vår internationella lyskraft. Vi har med gemensamma krafter lyckats bibehålla och vidareutveckla Swedish Laplands position bland internationella resenärer av alla slag.” Säger Annika Fredriksson.
De utländska besökarna lämnar oftast ett större bidrag till den lokala ekonomin, eftersom de spenderar mer på plats än genomsnittssvensken. Resenärer från andra länder handlar gärna med sig lokalproducerade produkter och köper mer lokal service och tjänster som guidning, upplevelseaktiviteter och liknande.
Några höjdpunkter från 2022:
◆ Alla kommuner ökade i antalet gästnätter jämfört med 2021.
◆ Luleå och Kiruna har haft flest gästnätter, 540 000 vardera. Luleå ökar även mest (+133 000) i antal gästnätter jämfört med 2021.
◆ Kalix ökade procentuellt mest (+94 %) av alla kommuner jämfört med 2021. Tätt följda av Boden (+77 %) och Haparanda (+68 %).
◆ Norrmännen står för flest av de utländska gästnätterna. De ökade jämfört med 2021 med 525 procent. Efter norrmännen kommer tyskar och därefter finnar.
◆ De holländska gästnätterna har ökat 22% procent jämfört med 2019. Nederländerna är nu den femte största utländska marknaden.
Statistiken för 2022 är preliminär fram till april 2023.
Läs mer om Swedish Lapland på Turismnytt här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Håkan Stenlund
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-