-
Besöksnäringsutvecklingen i Skövde går spikrakt uppåt
I Skövde är man mycket nöjda med hur det går för besöksnäringsutvecklingen.
Antal gästnätter fortsätter att öka
Under 2017 ökade antal gästnätter både på hotell, stugbyar och på vandrarhem. Utländska och norska gäster stod för den största ökningen.
Evenemang lockar fler
Även på evenemangssidan röner man framgångar. Ett exempel är att Sweden Game Festival, som hölls i Skövde i oktober, lockade fler besökare än under tidigare år. Skövde har arbetat för att profilera sig som Spelstaden vilket har gett resultat. På högskolan i Skövde har man idag cirka 500 personer som utbildar sig inom dataspel. Antal personer som arbetar med spel i Skövde är cirka 1.000 personer. Sweden Game Festival arrangerades av Next Skövde och Sweden Game Arena. Ett trettiotal företag från sju länder visade upp sig.
Ett annat evenemang var Stad i Ljus som arrangerades i Skövde centrum den 24-25 november. Syftet var att sprida ljus, färg och värme i form av isskulpturer och en isshow Totalt fanns det åtta skulpturer utplacerade i Kyrkparken och utanför Kulturhuset.
Så kan man driva på besöksnäringsutvecklingen
Ur ett destinationsutvecklingsperspektiv så satsar man på att få besökarna att trivas så bra i Skaraborg att de vill flytta dit. Bland annat möter resenärerna på tåget X2000 nya Skövdevänner på brickborden vid platserna. Här kan resenärerna titta på filmer som handlar om kända profiler som är just från Skaraborg som Robert Gustafsson, Gert Wingårdh och Helena Bergman. Filmerna kan även ses på kampanjsajten skovde.com.
Skövde kommun arbetar tillsammans med några av företagen i kommunen för att lyfta fram Skövde som en bra stad att jobba, studera och bo i. Kampanjen koordineras av Next Skövde och finansieras både av kommun och näringslivet. bland andra CEJN, Volvo Group Trucks, Lorentzon Fastigheter, Rapp Fastigheter, Skövdebostäder, Högskolan i Skövde och Svenska kyrkan i Skövde.
Under året fick Next Skövde kommundirektörens uppdrag att leda processen med att utveckla en affärsplan för destination Billingen. Här samarbetar man med både privata, ideella och offentliga aktörer.
Blogg lockar med matupplevelser
Under 2017 har Next Skövde fortsatt att driva matbloggen SMAKA! som man lanserade i juli 2016. Här bloggar Camilla Åhlin och Mattias Hägg. Camilla har arbetat för destinationsbolaget och är utbildad kock och sommelier. Hon värnar om den lokala maten. Mattias är en restaurangentreprenör som driver flera restauranger. Han värnar om att maten skall hålla en hög kvalité. Tanken med bloggen är att lyfta de lokala producenterna i Skaraborg.
Marknadsför via Tripadvisor
Tripadvisor är ett högt värderat verktyg i Skaraborg när det gäller marknadsföring. Turistorganisationerna i Skara och Falköping jobbar tillsammans med Visit Hornborgasjön för att lyfta företag och föreningar samt att marknadsföra området. Under 2017 har man bjudit in företagen till en utbildning i Tripadvisor. Ett 30-tal företagare och föreningar deltog.
Läs fler ariklar om besöksnäringsutvecklingen Sverige
Så skall Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Källa: Next Skövde
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mårten Bergkvist
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-