-
Så arbetar vi med hotellets lönsamhet
För hotellägarna gäller det att arbeta med hotellets lönsamhet för att klara av konkurrensen på dagens hotellmarknad.
På Storsätra Fjällhotell i Grövelsjön, Dalarna, har man lyckats dubblera sin omsättning på drygt fyra år. Även bokningsläget har ökat – med 30,3% på ett år.
Helena Ericson, Vd för Storsätra Fjällhotell, förklarar varför just hennes hotell har lyckats.
Få miljön, människan att må bra
Att arbeta med hållbarhet är ett måste för ett hotell. Storsätra fjällhotell blev krav-certifierade på nivå 1 den 22 december 2017.
”- Vi utvecklar vårt miljöarbete av bland annat tre skäl”, säger Lars Ericson, delägare. Han fortsätter: ”- För det första så handlar det om människans möjligheter att överleva och må bra i framtiden. För det andra så ligger vårt hotell i ett av Sveriges vackraste fjällområden där hållbarhetsarbete är en självklarhet. För det tredje så är våra gäster mycket miljö- och kvalitetsmedvetna. Miljöarbetet är en del i den satsning som resulterat i att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning sedan fyra år tillbaks.
”- Vi fortsätter vårt arbete med att ta ansvar för miljön”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Hon berättar att vidare att de har investerat i bergvärme och sopsorterar.
Paketresor och aktiviteter skapar lönsamhet
En annan anledning till att Storsätra Fjällhotell har lyckats öka sin lönsamhet är att de skapat paketresor och aktiviteter:
”- Vår satsning på bland annat olika paketresor och aktiviteter tillsammans med professionella samarbetspartners har varit lyckad”, berättar Lars. Han fortsätter: ”- Vi lägger stor omsorg på maten och hämtar gärna inspiration och råvaror från närområdet. En satsning som resulterat att vårt hotell har fördubblat både antal gäster och omsättning på fyra år”.
Fått flera utmärkelser
Man har även fått utmärkelser för sitt utvecklingarbete:
Luxury Travel Guide Global Awards 2018 i kategorin ”Private Luxury Hotel of the Year 2018″. Utmärkelsen delas ut av “Luxury Travel Guide”, som årligen lyfter fram hotell världen över som har något extra att erbjuda besökarna.
”- Vi är stolta över att ännu en gång få denna utmärkelsen och tycker det är oerhört roligt att Storsätra Fjällhotell uppmärksammas internationellt”, säger Helena Ericson, Vd Storsätra Fjällhotell.
Om Storsätra Fjällhotell
Många kommer till Storsätra Fjällhotell för att njuta av naturen i de tre nationalparkerna som ligger intill. Här kan gästerna vandra och åka längdskidor, vilket lockar både utländska och svenska besökare.
Hotellets grundades 1939 och var då ett enkelt boende. Idag är hotellet fyrstjärnigt och erbjuder en relaxavdelning, restaurang och en konferensdel.
2013 köptes verksamheten av Lars och Helena Ericson, som fortsatt att utveckla Storsätra Fjällhotell samtidigt som de vill behålla den personliga atmosfären.
Läs också artikeln
Så får vi vårt besöksmål att öka lönsamheten
Källa: Storsätra Fjällhotell
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Storsätra Fjällhotell
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-