-
Så väljer svenskarna att spendera sin vintersemester
Varannan svensk reser bort på vintersemester men bara 27% väljer att resa inom Sverige. Varför är det så?
Det som lockar svenskarna att spendera sin semester i Sverige är framförallt att man vill åka skidor och umgås med släkt och vänner.
Reseanledningar för att åka till fjällen på semestern
- Åka skidor (39%)
- Hälsa på släkt och vänner (36%)
- Få kvalitetstid med min familj (30%)
- Uppleva snö och vinterväder (28%)
- Få naturupplevelser (19%)
- Få kvalitetstid med min partner (18%)
- Vila upp mig och få ny energi (16%)
- Få miljöombyte (16%)
- Besöka en storstad (8%)
- Koppla av efter intensiv jobbperiod (5%)
Främst är det skidorterna Åre, Sälen och Riksgränsen som man väljer att åka till. De flesta, tre av fyra, väljer att ta tåget. Det visar en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av SJ.
Enligt SJ:s undersökning så kan 74% tänka sig att ta tåget, 33% ta flyget och 21 % ta bussen till sin semester i fjällen. Främsta anledningen till att svenskarna väljer tåget på vintern är att det är bekvämt (49 procent), miljövänligt (42 procent) och enkelt (35 procent).
”- Det blir allt mer populärt åka tåg till vinterns resmål, inte minst till skidorterna. Allt fler upptäcker att det är ett lika bekvämt som miljövänligt sätt att resa”, säger Karin Starkman Ahlstedt.
De mest populära svenska skiddestinationerna
Den skiddestination som ökar mest är Riksgränsen, dit har tågbolaget SJ tagit emot dubbelt så många bokningar som vanligt under vintern.
”- Svenskarna älskar att åka skidor både på längden och tvären. Vi ser en stor efterfrågan på resor till fjällen i år, inte minst på resor med nattåg norrut till skidorter i övre Norrland och Jämtlandsfjällen”, säger Karin Starkman Ahlstedt, kommunikationsstrateg på SJ, som analyserat vinterns svenska resetrender.
Tio i topp skiddestinationerna i Sverige är:
- Åre (29%)
- Sälen (24%)
- Riksgränsen (12%)
- Idrefjäll (10%)
- Vemdalen (9%)
- Abisko (5%)
- Funäsdalen (5%)
- Hemavan/Tärnaby (4%)
- Ramundberget (4%)
- Björkliden (3%)
Mer marknadsföring gentemot kvinnor behövs
I dagsläget är det fler män som väljer att åka på skidsemester än kvinnor. Kvinnorna väljer sitt resmål för att få umgås med sin familj, hälsa på släkt och vänner och för att shoppa.
De som väljer att semestra i Sverige under vintern mest är ungdomar mellan 18 och 25 år. Den gruppen som reser minst under vintern i Sverige är de som är över 65 år.
Källa: SJs Sifo-undersökning med 1466 respondenter, riksrepresentativt urval, SJ
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pelle Nyberg
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-