-
Kan svensk besöksnäring växa med hjälp av ABBA?
Under förra veckan blev det offentligt att ABBA gör comeback med två låtar.
Under tisdagen samlades många, många journalister från både Sverige och utlandet på ABBA The Museum på Djurgården i Stockholm. Förväntningarna var skyhöga, en del trodde till och med att alla ABBA-medlemmar skulle vara på plats. Men de blev lite besvikna då det ”bara” var Björn Ulvaeus på plats.
Ulvaeus hade vid sin sida musikalstjärnan Peter Jöback. Båda var mycket populära bland de utländska journalisterna. En journalist som Turismnytt pratade med berättade att ”i mitt land ses ABBA som något heligt”. Det säger inte lite om vilken effekt ABBA kan ha när det gäller att få utländska turister att bli nyfikna på Sverige.
Under dagen invigdes den första permanenta ABBA-utställningen i världen på ABBA The Museum. Detta sker otroliga 36 år efter att de slutade uppträda tillsammans! Utställningen öppnas just i år dels för att ABBA The Museum fyller 5 år.
De olika miljöerna i utställningen
Utställningen visar upp ABBAS ”resa” från 1982 och framåt i en interaktiv miljö bestående av 15 olika delar:
- INTROFILM – här kan man titta på en ny film om ABBA producerad av Jonas Åkerlund. Filmen är 4 minuter lång.
- FLYGPLATSEN – Här får besökare gå genom en gate på Arlanda flygplats som symboliserar när de fyra bandmedlemmarna åkte till London för sin skivrelease.
- CHESS – Dirigenten, en interaktiv upplevelse.
Här får man pröva lyckan som dirigent och framför sig har man partituret till styckena Chess och One Night In Bangkok. Poängen sparas på biljetten.
- LYRICS – fokus på textförfattande i allmänhet och Björn Ulvaeus i synnerhet. Man kommer bland annat kunna se intervjuer med Kristina Lugn och Marie Nilsson från Ainbusk Singers som berättar hur de ser på att skriva texter.
- BAO – En dansbana där besökarna kan uppleva, och dansa till, Benny Anderssons Orkester som projiceras på en av väggarna.
- FRIDA OCH AGNETHA – Två ”hus” tillägnade Frida och Agnetha som visar deras soloprojekt och karriärer efter 1982.
Här finns utdrag av musikvideos, liveframträdanden, klipp från intervjuer, originalkläder med mera.
- KRISTINA FRÅN DUVEMÅLA – Originalföremål från uppsättningen av Kristina från Duvemåla 1995, bland annat den spis som utgör själva navet i rummet.
I den kommer man också kunna se och lyssna på sånger från musikalen.
- QUIZ – Testa kunskaperna om de fyra medlemmarna och deras projekt efter 1982.
- BJÖRN OCH BENNY – Här visas Björns och Bennys egna projekt, nyinspelade intervjuer och pressklipp från deras gemensamma äventyr.
- MAMMA MIA! – Här får besökare uppleva att virtuellt måla en dörr och fönsterluckor
på Donnas hus – Help Donna fix the house. Förutom det kan man se videoklipp från båda Mamma Mia!-filmerna, behind-the-scenes-material samt originalkläder. I anslutning till sektionen visas även originalmodellen av Mamma Mia! The Party tillverkad av Bengt Fröderberg och Anna Söderberg.
- MIXBOX – Här får besökare mixa musik genom att använda olika förinspelade ljudspår.
- SING-ALONG MED KALLE MORAEUS – I den här miljön får man interagera med Kalle Moraeus och Göran Arnberg från BAO. De bjuder in besökaren att sjunga med när de spelar Thank You For The Music!
- LYSSNARSTATIONER – Lyssna på all musik som de fyra gjort efter 1982.
Besökaren vill ha interaktiva museer
” Vi skildrar musikalerna, soloalbumen och filmerna på ett digitalt och analogt manér. I sann ABBA The Museum-anda skapar vi fantasifulla miljöer och berättar historien med spännande interaktivitet”, säger Ingmarie Halling, Creative Director/Curator, ABBA The Museum.
VD:n Mattias Tengblad såg nöjd ut över det stora journalistuppbådet. Det verkar som att museet måste titta på nya lokallösningar till nästa invigning om det stora intresset fortsätter…
I Sverige har många nog inte insett hur många fans ABBA har än idag. Detta skapar möjligheter för företag inom besöksnäringen!
Nu väntar hela besöksnäringen på ABBA-effekten…
Källa: ABBA The Museum
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Katla Studios
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-