-
Hotell Kristina är stolt vinnare av Ekoutmaningen 2018
Hotell Kristina är stolt vinnare av Ekoutmaningen 2018 i kategorin hotell och konferens. Ekoutmaningen ska bidra till ett ökat utbud och konsumtion av ekologiska, miljömärkta, klimatsmarta och etiska livsmedel i både offentliga och privata miljöer.
Ekoutmaningen startades i Sigtuna 2014 av Ekomatcentrum, Naturskyddsföreningen i Sigtunabygden och Sigtuna kommun. Syftet är att det ska synliggöra det ekologiska utbudet i restauranger och caféer samt i kommunens livsmedelsbutiker.
Kallar sig ett ”Art-eco” hotell
”Vi började redan för snart 20 år sedan med ekologiskt och närproducerat. Sedan ett par år tillbaka har vi dubbla KRAV-märken, vilket innebär att minst 50% av allt du äter och dricker hos oss är ekologiskt. Men vi nöjer oss inte med det utan strävar hela tiden efter att inhandla mer ekologiska råvaror. I dagsläget är hela 68% av allt vi serverar ekologiskt vilket vi är oerhört glada och stolta över”. Säger Tobias Strömberg, köksmästare på Hotell Kristina.
Hotell Kristina kallar sig för ett ”Art-eco” hotell där kultur och hållbarhet löper som en röd tråd genom hela anläggningen.
”Anledningen till att Hotell Kristina strävar efter att ha en stor andel ekologiskt är att vi vill servera våra gäster råvaror som vi är stolta över. Vi vill inte att våra gäster och vår personal ska äta besprutad mat, vi vill vara säkra på att det kött som vi serverar är från djur som hanteras med omtanke och respekt, vi värnar också om haven och har bara MSC-märkt fisk på menyn”. Säger Pernilla Olsen, VD och ägare.Läs om ytterligare ett konferenshotell i Sigtuna som ligger långt framme i sitt hållbarhetsarbete.
Läs om arbetet för att göra Sigtuna till an plastfri destination 2020.
- Text: Hotell Kristina
- Foto: Hotell Kristina
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-