-
Västanå Teater vinnare av Värmlands Turismpris 2018
Den 22 november delade Visit Värmland ut pris till besöksnäringen i Värmland. Med Värmlands Turismpris, uppmärksammar Visit Värmland en person, företag eller organisation som på ett betydelsefullt sätt bidragit till att stärka den värmländska besöksnäringen. Värmlands Turismpris gick i år till Västanå Teater med följande motivering:
”År efter år fyller de Berättarladan med sina musikaliska, konstnärliga och uttrycksfulla föreställningar. Med berättartradition och nytänkande scenkonst hittar de nya vägar att samverka inom besöksnäringen. De tar fasta på myt, saga och på poesin och är ett kärt besöksmål och en kulturbärare av rang man gärna återkommer till. Berättartraditionen är en mycket viktig del av Värmland.”
Klarälvsloppet, Årets Uppstickare
Visit Värmland delade samtidigt ut Årets Uppstickare. Med detta vill man synliggöra en aktör som genom nytänkande (utveckling av befintlig verksamhet eller nystart) utmärkt sig inom besöksnäringen i Värmland. Årets Uppstickare 2018 blev Klarälvsloppet med följande motivering:
”Idrottsevenemanget vänder sig till en bred publik, allt från proffs till motionärer, unga som gamla. En miljövänlig aktivitet som visar upp den värmländska naturen och är ett välkommet bidrag till besöksnäringen med stor potential för tillväxt. Nästan nytt och redan historiskt!”
Connect and share – Den delningsbara destinationen blev Årets Uppsats
”Med uppsatsen ”Connect and share” – Den delningsbara destinationen” synliggör Sofia Eliasson och Frida Johansson relationen mellan Airbnb, hyresvärdar och turismorganistioner i Karlstad. Uppsatsen bidrar med kunskap om den så kallade delningsekonomin och studenterna visar att Airbnb både utgör ett tillskott och utmaning till den traditionella boendemarknaden inom besöksnäringen såsom hotell och vandrarhem. I uppsatsen diskuteras även det stora mörkertalet kring hur många övernattningar som de facto sker genom Airbnb i Värmland.”
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-