-
Satsa på Sverige – Början på något bra för svensk besöksnäring!
Svensk besöksnäring omsätter 317 miljarder och är därmed den största branschen eller näringen i den svenska ekonomin. Den sysselsätter 175.000 personer och är inkörsporten till arbete för många grupper som annars har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. De utländska besökarna till Sverige omsätter 134 miljarder vilket är 42% av den totala omsättningen och här var omsättningsökningen 11,4% mellan 2016 och 2017. Det är betydligt mer än ökningen av Sveriges totala export som var 7%. Mycket av denna ökning är säkert en effekt av ett bra jobb från Visit Sweden och satsningar som görs regionalt och lokalt.
Då kommer vi till frågan vad man kan göra för att få de resterande 58% av omsättningen att också öka? Nu borde vara det perfekta tillfället att få fler svenskar att resa mer i Sverige. Klimat- och miljöargumenten för att flyga mindre, göra färre och kortare semesterresor och göra fler möten digitalt är starkare än någonsin. Till och med barn börjar ifrågasätta att familjen skall resa till Thailand på semester (”ni är dåliga förebilder” fick vi höra några barn som hade sagt till sina föräldrar i sammanhanget). Hemester och svemester är ord och begrepp som blir allt vanligare. Men vem ska göra det?
Samverkan mellan alla berörda för att skapa opinion
Att tro att staten eller det offentliga Sverige skall göra det med skattepengar i ryggen är kanske optimistiskt och förmätet och heller kanske inte alls rätt väg att gå. Snarare bör man försöka starta en rörelse, ett initiativ och få igång en samverkan mellan ALLA inblandade och berörda för att skapa opinion för och uppmärksamhet på att fler borde resa mer i Sverige. Visa på allt fantastiskt som finns att uppleva och göra här, undanröja hinder och sänka trösklar. Skapa reseanledningar och väcka nyfikenhet.
Några som kände sig manade att ta tag i detta var arrangörerna bakom Sverigedagarna på Djurgården. De planerar nu ett seminarium i ämnet i slutet av maj 2019 på Cirkus i anslutning till Sverigedagarna som är ett publikt evenemang, en mässa i tre dagar för allmänheten som i år kommer att ha starkt fokus på allt som finns att uppleva i Sverige. Seminariet är tänkt som forum för att diskutera hur man kan samla näringen och alla offentliga aktörer som har koppling till näringen kring ett gemensamt initiativ för denna sak.
Viktigt att få med både offentliga aktörer och näringen
I torsdags presenterade Bisse Alm, mässgeneral och eldsjäl bakom Satsa på Sverige, tankarna bakom det hela. Då detta är i sin linda har man ännu inte alla berörda aktörer ”med på tåget”. Genom idogt arbete och intensiva kontakter med representanter för branschorganisationer, Tillväxtverket, Svensk Turism, regionala och kommunala turistorganisationer och stora aktörer inom näringen hoppas man kunna få stor uppslutning kring frågan. Givetvis vill man också få med sig den näringsminister (som sannolikt/troligtvis blir ansvarig för turismen) som förhoppningsvis snart finns på plats.
Notera datumet – 23-24 maj
Datumet är klart, 23-24 maj och lokalen blir Cirkus, som på ett föredömligt och trevligt sätt presenterades av nya VDn Ingmari Pagenkemper. Nu gäller det att så många som möjligt hjälps åt att göra detta till något som, parallellt med allt arbete som görs för att attrahera utländska besökare till Sverige, boostar svenskarnas semestrande i Sverige. Inte minst i gruppen invandrade svenskar, både nyanlända, redan rotade och sedan länge etablerade här, borde det finnas många som med lite mer information och inspiration skulle kunna och vilja resa mycket mer i Sverige.
Turismnytt kommer att, på olika sätt, medverka i att detta kommer till stånd och hålla er informerade om och delaktiga i hur arbetet fortskrider. Har ni idéer eller är intresserade av att medverka eller bidra, finansiera eller stödja initiativet är ni välkomna att kontakta oss på Turismnytt eller Bisse Alm direkt.
- Text: Jakob Norrby
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-