-
21-22 januari – Mötets Dag i Umeå var en succé
Mötets dag anordnas av nätverket SNCVB – Swedish Network Convention Bureaus. Det är en årlig mötesplats där convention bureauer från hela Sverige träffar potentiella kunder. De inbjudna kunderna är till stor del olika föreningar såsom, yrkes-, religiösa-, politiska-, intresse- samt studentföreningar som anordnar konferenser och kongresser på olika orter runt om i Sverige.
Syftet är att inspirera och utveckla
I år stod Umeå som värd för mötesplatsen vilket är så långt norrut som man någonsin varit. Här bjöd man på många minusgrader och krispiga vyer över stad och älv. Glädjande nog visade sig intresset att delta vara lika stort som tidigare år då det genomförts i södra Sverige. Syftet med Mötets dag är att inspirera, bidra med ny kunskap och erfarenhetsutbyten samt framförallt att bidra till utvecklade relationer mellan mötesarrangörer och destinationer.
I programmet ingick att deltagarna fick ta del av en framtidsspaning för året 2019 med en fördjupning kring hur man kan utveckla stora möten i en mer hållbar riktning. Det genomfördes också diskussioner om hur man skapar ett riktigt bra möte. Som ett exempel på hur man kan jobba framgångsrikt fick deltagarna ta del av hur forskaren Peter Sköld vid Umeå Universitet gick tillväga för att slå deltagarrekord vid en internationell arktisk kongress.
Diskuterade framtida samarbetsmöjligheter
Den viktigaste punkten under Mötets dag är dock speed-datingen. Där får mötesarrangörer och destinationer tid att på tumanhand diskutera framtida samarbetsmöjligheter. Här förstärks många gamla relationer och nya skapas. Målsättningen är att båda parter ska ha lika mycket affärsnytta av träffarna. Som en avrundande inspiration höll Anja Pärson sin föreläsning ”Bäst när det gäller” och bjöd på både skratt och en och annan tår.
”Vi är mycket nöjda med årets upplaga av Mötets dag. Vi hoppas och tror att deltagande mötesarrangörer och convention bureauer åker hem med ny inspiration, nya kontakter och en positiv upplevelse av Umeå. Våra lokala samarbetspartners har levererat på högsta nivå. Vi känner oss stolta helt enkelt.” Kommenterar Gabriella Hed Vall, mötesansvarig på Visit Umeå.
Nästa år går Mötets dag av stapeln i Borås.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Visit Umeå
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-