-
Rapport från Turismdagen 2019 anordnad av Södra Bohusläns Turism
Tyvärr hade Turismnytt inte möjlighet att bevaka Turismdagen 2019 som arrangerades av Södra Bohusläns Turism, men vi har fått en rapport från Caroline Granlund som studerar till Affärsutvecklare inom turism och som var på plats.
Carolines rapport från Turismdagen 2019 på Stenungsbaden Yacht Club 26 april
Oj, vilken inspirerande dag detta var! Full med inspiration och framåtanda. Mycket inriktning på teknik och självklart – hållbarhet. Vikten av att samarbeta var återigen i fokus, det tål att sägas om och om igen!
Förra året gjorde Södra Bohuslän en 7-procentig gästökning – väldigt roligt. Regionen är en fantastisk plats med upp emot 100 vandringsleder, fint vatten att dyka i bland saltstänkta klippor och hav. Här kryllar det inte heller av turister så lugnet är alltid närvarande. Södra Bohuslän turism har i år tagit fram en ny cykelkarta som även går att ladda ner till telefonen.
Aktiviteter för hela familjen en viktig reseanledning
Dagen inledes med Torbjörn Backlund som driver Ramsviks saltstänkta äventyr tillsammans med sin sambo. Han talade om den ekonomiska hållbarheten som är så viktig. Campingen har ökat sin omsättning nio falt sen 1999, utan att lägga till en enda bädd sedan 2006.
Så hur gör dom?
Torbjörn, tillsammans med sin sambo, har kommit på hur viktig reseanledningen är. I samarbete med en rad olika upplevelsebolag har dom anordnat resor, allt från fågelskådning till ribbåt och fiske. Det behöver heller inte vara så komplicerat – att ge sommargästerna verktyg att fiska krabbor utefter sandstranden kan vara nog så gott. Att få med alla, hela familjerna, är också en viktig ingrediens. Kanske att mamman i familjen är intresserad av sportfiske men inte åker hon ut själv på en familjesemester. Gör upplevelsen tillgänglig för alla, så kommer dom!
Torbjörn har också insett att ”upplevelsebolag” ofta kämpar med att få det att gå ihop, så i början har de stöttat med en garanti att om det inte går ihop sig går Ramsvik saltstänkta äventyr in och lägger till den sista delen.
Med andra ord så är boendet inte reseanledningen utan allt annat runt omkring. Genom att jobba mycket med detta och samarbeta med andra på orten har Ramsvik Saltstänkta Äventyr nått den framgång som de har i dag.
Specialdesignad cykel hjälper turisten att upptäcka omgivningarna
David Thylén från Lo Multisport står bakom projektet Rent a Bike. David har ett stort eget intresse för cykling och driver Lo Multisport i Ljungskile. David har specialdesignat en cykel som ska passa turisten som vill ta sig fram på två hjul och upptäcka våra omgivningar. Nu i början av maj levereras de första cyklarna som kommer att skeppas ut till ett flertal boendeanläggningar som i sin tur hyr ut dem.
Ny outdoorapp
Näst på tur var två killar från White Elk, som är en reklambyrå med inriktning på outdoor. De har skapat en egen app vid namn ANYWHERE. Den har markerat ut alla vandrings- och cyklingsleder, bra ställen att paddla kajak på med mera. Denna app har också en speciell teknik – som innebär att om du sätter på appen och håller telefonen framför dig så säger appen till om du exempelvis har ett bra ställe att paddla kajak på framför dig.
Till hösten kommer version 2. Befinner du dig i Södra Bohuslän – ladda ner den!Vill du miljöförbättra din produkt? Gör den bättre!
Hållbarhet – modeord eller viktigt på riktigt?
Gustav Stenbeck är miljöaktivisten som blev riskkapitalist och diskuterar detta ämne.
Gustav sa så mycket att jag hade kunnat fylla flera sidor. Jag kan varmt rekommendera att läsa om honom eller om möjlighet ges att gå på en föreläsning.
För att summera lite av det han vill framföra är det vikten av att när man väljer att göra något för miljön, ta då en produkt/tjänst och gör den bättre – inte sämre. Även om konsumenterna säger att de är beredda att välja något ”sämre” för miljöns skull, så gör de ofta inte det i verkligheten.
Finns inte intresse för miljön, ta då din produkt och utveckla den till det bättre.
Snacka om det du gör samtidigt som du gör det. Annars får ingen veta!
- Text: Caroline Granlund
- Foto: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-