-
Sommarkrönika juli 2019 – Om besöksnäringsstrategier, Almedalen och Stordalen
Besöksnäringsstrategier
Efter förra veckans artikel om regeringens besöksnäringsstrategi fick vi lite frågor om detta med besöksnäringsstrategier. Därför känns det som det behöver bringas lite klarhet i det. Det finns nämligen två besöksnäringsstrategier som är på gång – Näringens och regeringens.
Den strategi som besöksnäringen nu skall ta fram är en uppföljning av den besöksnäringsstrategi som togs fram 2010 och bland annat hade som mål att Sverige skulle fördubbla turismomsättningen till 2020. Den nya strategin skall Svensk Turism ta fram i samarbete med Tillväxtverket bland annat. Utan att ha tagit reda på detaljerna får man anta att man på olika sätt engagerar alla delar av näringen, Svensk Turism representerar ju en stor del av näringen men inte hela. Här kan man läsa mer – https://www.svenskturism.se/strategiarbeteTurismnytt kommer självfallet att berätta mer om den processen framöver.
Regeringens strategi
När det gäller regeringens strategi så är det ett initiativ från, just det – regeringen, för att visa att man ser besöksnäringen som en viktig bransch som man vill visa att man tar på allvar och vill stödja men kanske också i viss mån styra upp. Såhär skriver näringsdepartementet i ett pressmeddelande om sin satsning på besöksnäringen i form av ett anslag till Tillväxtverket i veckan – ”Under våren aviserade näringsminister Ibrahim Baylan och landsbygdsminister Jennie Nilsson att regeringen kommer ta fram en nationell strategi för besöksnäringen. Strategin ska utgöra en plattform för en samlad politik kring hållbar turism och en konkurrenskraftigt växande besöksnäring i Sverige.”
Ja, det blev lite korta fakta och en aning antaganden men framöver kommer Turismnytt att förse alla läsare med mer djuplodande och ingående information i ämnet.
Almedalen och Stordalen
Jag tänkte komplettera mina rapporter från de tre dagarna i Almedalen med några tankar, reflektioner och observationer. Dels upprepar jag gärna det jag skrev i nyhetsbrevet från Almedalsveckan att det inte var så mycket direkt besöksnäringsrelaterat på agendan som jag trodde att det skulle vara men det räckte ändå för att vara värt att åka dit för alla som verkar i branschen, skulle jag vilja säga. Jag har också förstått att många möten och rundabordssamtal hölls ”bakom stängda dörrar”. Säkert bra i vissa avseenden men det behövs också just den typen av fora för öppna diskussioner som många av arenorna i Visby denna vecka är.
Som jag också skrev i nyhetsbrevet lär veckan dock vara svårslagen som mötesplats och plats för nätverkande. Man fick verkligen känslan av att ”alla” är där och det finns fantastiska möjligheter att få till de där fysiska mötena som gör så stor skillnad i vår digitala värld. Det kan verkligen lyfta en relation och skapa insikter och ge förutsättningar att göra saker tillsammans.Mingelepicentrum
Almedalen är ju inte bara ”tråkiga seminarier” utan även Sveriges ”mingelepicentrum” under några dagar. Jag tänker bara berätta om ett par (inte som makthavare.se som berättade om minst trettio olika mingel och betygsatte hälften).
Choice Hotels mingel med Petter Stordalen som traditionsenligt dragplåster skapade långa köer och till slut släppte man in kösvansen via en vip-ingång för att kunna komma igång. Väl därinne var trängseln stor men alla verkade glada och nöjda, tog för sig mat och dryck. Efter en stund kom så Petter Stordalen upp på scen och i princip helt var fokuserat på sociala frågor. Han tog upp både politik, integration, inkludering och jämställdhet och riktade kängor mot både Trump och Orban. Efter det kom han ut i minglet och umgicks verkligen med besökarna. Självklart gjorde han också det suveräna bandet Blacknuss sällskap på scenen och rockade loss med dem.
Visitas mingel och toppnotering
På onsdagen var det så dags för Visitas mingel i form av After ski. Ja, någon hade släpat med sig skidoverall och pjäxor och Visitas vd och ordförande bjöd på fågeldansen på scenen men annars var det nog den trevliga stämningen som de flesta förknippade med After ski. Jag ska inte säga att ”alla i besöksnäringen” var där men det var många bekanta ansikten, ingen nämnd och ingen glömd. Det uppstod säkert också många både trevliga och fruktbara möten.
Det skall också nämnas att Visitas seminarier i form av kockdueller med olika politiker coachade av kända kockar utsågs till bästa seminarier i år av makthavare.se.Vi får hoppas på stor och kanske större närvaro från besöksnäringen nästa år så att vi visar att detta är en basnäring som är viktig för Sverige och har en fantastisk potential både som jobbskapare, landsbygdsförsörjare, hemesterarena och ”exportindustri”. Här finns en bra potential att nå ut med det och på olika sätt belysa branschens potential, behov och möjligheter.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-