-
Om ekonomi, digitalisering och marknadsföring för besöksnäringsföretagare
Ekonomi
Som besöksnäringsföretagare har man ofta fullt upp med gästerna och att skapa de bästa förutsättningarna för dem. Då kan ekonomin ibland bli lidande. Dels för att man inte hinner med att sköta den biten som man önskar men också för att man inte hinner och kan planera och ha den framförhållning man skulle önska. Även det faktum att gästerna och därmed inkomsterna kommer under en del av året och utgifterna en annan. Det gör att man får likviditetstoppar, men också likviditetsdalar. Just bristen på likviditet kan ställa till det. Det kan göra att man missar möjligheter att investera eller köpa in varor när priset är fördelaktigt, men också att man inte hinner få viktiga delar av verksamheten klar, eller så som man vill att den skall vara, när gästerna börjar komma. Om man vill hitta lösningar på detta finns det praktiska tjänster som Zmarta. De hjälper företagare med råd om lån och andra ekonomiska tjänster.
Digitalisera
Många besöksnäringsföretagare Har heller inte haft tid och ork eller kunskap att anpassa företaget till den tid vi lever i. I dagens digitaliserade samhälle är det nödvändigt att ha en välfungerande hemsida och det har de flesta företag i den här branschen, men det finns en hel del förbättringar många kan göra. Även när det gäller sökmotoroptimering, det vill säga att det går att hitta den lätt vid sökningar på exempelvis Google, finns det en del att göra. Lägg ned tid och pengar på att göra en bra hemsida till ditt företag. Det kommer att vara välinvesterade pengar.
Marknadsföring
Det kan också vara en idé att se över hur man kan marknadsföra sin verksamhet. Kan man marknadsföra sig mot nya grupper som kan komma utanför högsäsong? Kan man hitta marknadsföringskanaler som är billigare än de man använder idag? Det kan vara bekvämt med bokningstjänster som bara tar ut provision om man får en bokning, men ofta är den provisionen väldigt hög. Så hög att kalkylen spricker och den gästen kostar mer än man får in! Då kan det löna sig att investera i att finnas med i en marknadsföringskanal där man betalar en summa i förskott men inte betalar provision.
- Text: Jakob Norrby
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-