-
Swedish Design Moves – design som drivkraft för resande till Sverige
Skapar intresse för Sverige som design-, mode- och arkitekturdestination
Designprogrammet, Swedish Design Moves, drivs sedan 2016 av Visit Sweden på uppdrag av regeringen. Dess uppdrag är att utveckla och skapa intresse för Sverige som design-, mode- och arkitekturdestination. Tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter, Trä- och Möbelföretagen samt besöksnäringen runt om i Sverige har initiativ kommit till stånd såväl i Sverige som internationellt. Utifrån en gemensam målgrupp och en gemensam kommunikationsplattform har events genomförts i New York, Tokyo och Paris samt pressresor till Småland, Stockholm, Västsverige och Skåne.
Seminarium i Göteborg den 8 oktober
Ambitionen har varit att sätta Sverige på kartan som designdestination och genom detta skapa nya reseanledningar. Vid ett seminarium i Göteborg den 8 oktober kommer programmets resultat, genomförande och lärdomar 2016-2019 att presenteras. Vi kommer att få en inblick i hur Västsverige och Umeå använt plattformen och hur man arbetar med kreativitet som reseanledning. VD för Svensk Form kommer att delge sina bästa designresmål i Sverige och White Arkitekter kommer att prata om arkitektur som reseanledning. Efter lunch öppnar Designstaden Göteborg sina portar och vi får ta del av det som Göteborg & Co vill visa målgruppen och världen när det gäller Design. Som summering kommer också en diskussion om framtiden och hur programmets resultat och kunskap tas vidare, både via statliga insatser och regionala.
– Det är väldigt roligt att fler ges möjlighet att ta del av de spännande insikter och erfarenheter som vi gjort i detta program. Det ger förutsättningar för oss alla att nå nya målgrupper och resenärer som vill besöka designlandet Sverige, säger Michael Persson Gripkow, ansvarig för programmet på Visit Sweden.
Ni kan läsa mer om programmet här
Vill ni anmäla er till seminariet kan ni kontakta Michael Persson Gripkow
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visit Sweden
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-