-
Swedish Design Moves – design som drivkraft för resande till Sverige
Skapar intresse för Sverige som design-, mode- och arkitekturdestination
Designprogrammet, Swedish Design Moves, drivs sedan 2016 av Visit Sweden på uppdrag av regeringen. Dess uppdrag är att utveckla och skapa intresse för Sverige som design-, mode- och arkitekturdestination. Tillsammans med Svensk Form, Association of Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter, Trä- och Möbelföretagen samt besöksnäringen runt om i Sverige har initiativ kommit till stånd såväl i Sverige som internationellt. Utifrån en gemensam målgrupp och en gemensam kommunikationsplattform har events genomförts i New York, Tokyo och Paris samt pressresor till Småland, Stockholm, Västsverige och Skåne.
Seminarium i Göteborg den 8 oktober
Ambitionen har varit att sätta Sverige på kartan som designdestination och genom detta skapa nya reseanledningar. Vid ett seminarium i Göteborg den 8 oktober kommer programmets resultat, genomförande och lärdomar 2016-2019 att presenteras. Vi kommer att få en inblick i hur Västsverige och Umeå använt plattformen och hur man arbetar med kreativitet som reseanledning. VD för Svensk Form kommer att delge sina bästa designresmål i Sverige och White Arkitekter kommer att prata om arkitektur som reseanledning. Efter lunch öppnar Designstaden Göteborg sina portar och vi får ta del av det som Göteborg & Co vill visa målgruppen och världen när det gäller Design. Som summering kommer också en diskussion om framtiden och hur programmets resultat och kunskap tas vidare, både via statliga insatser och regionala.

– Det är väldigt roligt att fler ges möjlighet att ta del av de spännande insikter och erfarenheter som vi gjort i detta program. Det ger förutsättningar för oss alla att nå nya målgrupper och resenärer som vill besöka designlandet Sverige, säger Michael Persson Gripkow, ansvarig för programmet på Visit Sweden.
Ni kan läsa mer om programmet här
Vill ni anmäla er till seminariet kan ni kontakta Michael Persson Gripkow
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-