-
Nytt hållbarhetsinitiativ på Scandic har sparat 17 miljoner liter vatten
Under våren 2019 införde Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ där hotellgästen gavs större möjlighet att påverka sitt klimatavtryck.
En mer sparsam rumsstädning infördes för den som bor flera nätter och gästen får nu själv välja till städning vid önskemål. Med initiativet hade hotellet som mål att spara cirka tio miljoner liter vatten per år. Nu visar den första utvärderingen att målet överstigits efter bara några månaders drift – 17 miljoner liter vatten har redan sparats.
Ett glädjande resultat
Initiativet infördes under våren på samtliga Scandic-hotell i Sverige. När första utvärderingen nu är klar visar tre månaders siffror på glädjande resultat. Sammantaget under perioden har bland annat 17 miljoner liter vatten redan sparats, vilket motsvarar cirka 105 400 badkar med vatten.
”Det är glädjande att resultaten redan visar tydligt hur mycket både Scandic som stor koncern tillsammans med den enskilde individen kan påverka. Vi ser verkligen fram emot att ta detta vidare och göra uppföljningar och analyser som utvecklar vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet finns i vårt DNA och Scandic utvecklar ständigt sina hotell och sin drift för att minska sin påverkan på klimatet.” Säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.
Utvärdering visar gästbeteenden
När det gäller varmvatten har det sparats nära 300 000 kWh energi. Vilket motsvarar en 40w glödlampa som lyser i 11 749 timmar. Besparingar som initiativet har lett till har möjliggjort investeringar så som munstycken till duschar och handfat, samt snålspolande toaletter.
Utvärderingen bjuder även på insikter i gästbeteenden på Scandic hotellen. En skillnad kan ses mellan business- och leisurerresenärer, där personer som reser privat och i högre grad under helger, i större utsträckning ber om städning. Utvärderingen visar också att den internationella gästen i större utsträckning än den nationella gästen önskar städning.
Läs mer om Scandics hållbarhetsarbete här.
- Text: Scandic
- Foto: Scandic
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-