-
Nytt hållbarhetsinitiativ på Scandic har sparat 17 miljoner liter vatten
Under våren 2019 införde Scandic ett nytt hållbarhetsinitiativ där hotellgästen gavs större möjlighet att påverka sitt klimatavtryck.
En mer sparsam rumsstädning infördes för den som bor flera nätter och gästen får nu själv välja till städning vid önskemål. Med initiativet hade hotellet som mål att spara cirka tio miljoner liter vatten per år. Nu visar den första utvärderingen att målet överstigits efter bara några månaders drift – 17 miljoner liter vatten har redan sparats.
Ett glädjande resultat
Initiativet infördes under våren på samtliga Scandic-hotell i Sverige. När första utvärderingen nu är klar visar tre månaders siffror på glädjande resultat. Sammantaget under perioden har bland annat 17 miljoner liter vatten redan sparats, vilket motsvarar cirka 105 400 badkar med vatten.
”Det är glädjande att resultaten redan visar tydligt hur mycket både Scandic som stor koncern tillsammans med den enskilde individen kan påverka. Vi ser verkligen fram emot att ta detta vidare och göra uppföljningar och analyser som utvecklar vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet finns i vårt DNA och Scandic utvecklar ständigt sina hotell och sin drift för att minska sin påverkan på klimatet.” Säger Vanessa Butani, hållbarhetschef, Scandic Hotels.
Utvärdering visar gästbeteenden
När det gäller varmvatten har det sparats nära 300 000 kWh energi. Vilket motsvarar en 40w glödlampa som lyser i 11 749 timmar. Besparingar som initiativet har lett till har möjliggjort investeringar så som munstycken till duschar och handfat, samt snålspolande toaletter.
Utvärderingen bjuder även på insikter i gästbeteenden på Scandic hotellen. En skillnad kan ses mellan business- och leisurerresenärer, där personer som reser privat och i högre grad under helger, i större utsträckning ber om städning. Utvärderingen visar också att den internationella gästen i större utsträckning än den nationella gästen önskar städning.
Läs mer om Scandics hållbarhetsarbete här.
- Text: Scandic
- Foto: Scandic
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-