-
Är personalisering den största trenden för besöksnäringen?
Besökare idag förväntar sig en personaliserad upplevelse. Vi värdesätter alltmer det unika och anpassade när vi kommer till nya platser, oavsett om det är på en semester eller en dagsutflykt. En av anledningarna är den så kallade ”uppmärksamhetsekonomin” – vi lever i ett samhälle där vi ständigt navigerar och sorterar ett överflöd av intryck och innehåll. Vår uppmärksamhet är förstås begränsad och vi använder den för att filtrera vad som är viktigt. För att sticka ut krävs en individanpassad approach till besökare som visar på hög kvalitet, entusiasm och att man hänger med i teknologin.
Att jobba med personalisering – vad betyder det och hur gör man?
De allra flesta vill undvika att slösa tid på att springa runt och leta efter sevärdheter eller restauranger när de kommer till en ny plats. De vill heller inte ta del av för mycket information eftersom det kan bli överväldigande och förvirrande. Personalisering betyder att du förbättrar upplevelsen genom att erbjuda ett anpassat innehåll som möter besökarens behov, beteende och önskemål.
Statistiken visar att vi fortsätter använda mobila appar flitigt och att mobilen är förstahandsvalet för att svara på alla typer av frågor, särskilt när det kommer till resor och vad vi ska göra på en ny plats. Ett naturligt sätt att jobba med personalisering blir då att använda sig av just mobila appar. Det är enkelt för användaren och effektivt för avsändaren.
OnSpotStory – appar som förstärker ditt besöksmål
Med hjälp av OnSpotStorys appar kan besökare skräddarsy sin upplevelse efter sina förutsättningar, både inför ett besök och på plats. OnSpotStory utvecklar just nu en funktion som innebär att besökaren kan skapa sin egen tur genom smart och intuitiv filtrering. Filtren kan exempelvis vara vad som finns i närheten, hur mycket tid man har och vad man är intresserad av. Besökaren visas på så sätt ett urval av evenemang och intressanta platser som möter deras specifika behov och kan därefter skapa sin personliga rutt. Vill man inte bestämma själv erbjuder appen kurerade tips och förslag.
OnSpotStorys appar är dessutom moduluppbyggda, vilket betyder att du kan välja vilken funktionalitet du vill ha och bygga på allt eftersom. Till exempel kan du addera quiz, betalfunktion, en AI chatbot eller varför inte en AR-upplevelse (augmented reality)?
Läs mer om OnSpotStory här.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med OnSpotStory
- Text: OnSpotStory
- Foto: OnSpotStory
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-