-
Är personalisering den största trenden för besöksnäringen?
Besökare idag förväntar sig en personaliserad upplevelse. Vi värdesätter alltmer det unika och anpassade när vi kommer till nya platser, oavsett om det är på en semester eller en dagsutflykt. En av anledningarna är den så kallade ”uppmärksamhetsekonomin” – vi lever i ett samhälle där vi ständigt navigerar och sorterar ett överflöd av intryck och innehåll. Vår uppmärksamhet är förstås begränsad och vi använder den för att filtrera vad som är viktigt. För att sticka ut krävs en individanpassad approach till besökare som visar på hög kvalitet, entusiasm och att man hänger med i teknologin.
Att jobba med personalisering – vad betyder det och hur gör man?
De allra flesta vill undvika att slösa tid på att springa runt och leta efter sevärdheter eller restauranger när de kommer till en ny plats. De vill heller inte ta del av för mycket information eftersom det kan bli överväldigande och förvirrande. Personalisering betyder att du förbättrar upplevelsen genom att erbjuda ett anpassat innehåll som möter besökarens behov, beteende och önskemål.
Statistiken visar att vi fortsätter använda mobila appar flitigt och att mobilen är förstahandsvalet för att svara på alla typer av frågor, särskilt när det kommer till resor och vad vi ska göra på en ny plats. Ett naturligt sätt att jobba med personalisering blir då att använda sig av just mobila appar. Det är enkelt för användaren och effektivt för avsändaren.
OnSpotStory – appar som förstärker ditt besöksmål
Med hjälp av OnSpotStorys appar kan besökare skräddarsy sin upplevelse efter sina förutsättningar, både inför ett besök och på plats. OnSpotStory utvecklar just nu en funktion som innebär att besökaren kan skapa sin egen tur genom smart och intuitiv filtrering. Filtren kan exempelvis vara vad som finns i närheten, hur mycket tid man har och vad man är intresserad av. Besökaren visas på så sätt ett urval av evenemang och intressanta platser som möter deras specifika behov och kan därefter skapa sin personliga rutt. Vill man inte bestämma själv erbjuder appen kurerade tips och förslag.
OnSpotStorys appar är dessutom moduluppbyggda, vilket betyder att du kan välja vilken funktionalitet du vill ha och bygga på allt eftersom. Till exempel kan du addera quiz, betalfunktion, en AI chatbot eller varför inte en AR-upplevelse (augmented reality)?
Läs mer om OnSpotStory här.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med OnSpotStory
- Text: OnSpotStory
- Foto: OnSpotStory
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-