-
Joakim Norström gör rum för nya upplevelser i Skellefteå
Joakim Norström ville bredda aktivitetsutbudet i Skellefteå ytterligare. Därför startade han upplevelseföretaget Houdinis Hideout som erbjuder spännande mysterier där besökarna måste samarbeta och tänka kreativt för att lösa uppgifterna de ställs inför.
”Jag brinner för att ge människor upplevelser de aldrig varit med om förr.” Säger Joakim.”Att starta eget kändes skrämmande i början, men samtidigt roligt eftersom det var något nytt som jag fick uppleva och skapa. Allt gick smidigt direkt och sedan dess har det flutit på”
Escape rooms i Skellefteå
Skellefteås besöksnäring har haft en kraftig tillväxt. Staden expanderar och skapar förutsättningar för nya investeringar i hela kommunen. Inte minst inom just besöksnäringen där uppplevelsebaserade företag blir viktiga både för turismen och för invånarnas trivsel och vilja att bo och verka i Skellefteå.
Det har Joakim Norström tagit vara på. I källarlokalerna i centrala Skellefteå har han skapat gåtfulla rum, så kallade escape rooms, där besökarna behöver lösa pussel, ledtrådar och klurigheter för att ta sig ut eller genom dem. I januari 2020 slog han upp portarna till Houdinis Hideout.
Stort stöd i uppstarten
Joakim tycker att det gick smidigt att få stöd från flera håll i uppstarten. Region Västerbotten bidrog med ekonomiskt stöd och Visit Skellefteå med marknadsföring och personligt stöd för att utveckla företaget vidare.
”Min ambition är att erbjuda Skellefteåborna något nytt och spännande att göra på kvällarna. Jag har fått ett positivt mottagande och flera besökare har rekommenderat andra att komma hit. Vi har börjat med två rum, men om allt går bra så har vi möjlighet att skapa tre nya rum framöver.” Berättar Joakim Norström.
- Text: Skellefteå
- Foto: Daniel Eriksson, Henson
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-