-
Stängda gränser drabbade Swedish Lapland hårt under sommaren
De stängda gränserna ledde till en tung sommar för besöksnäringen i Swedish Lapland. Det bekräftar SCB:s siffror, där destinationen tappat mer än hälften av gästnätterna jämfört med sommaren 2019.
Samtidigt har det ökade intresset för Swedish Lapland och naturturism inte minskat. Därför rustar nu Swedish Lapland Visitors Board tillsammans med destinationerna för en värld efter pandemin.
Har drabbats hårt av pandemin
Swedish Lapland är en av de regioner i Sverige som drabbats hårdast under den pågående pandemin. Det visar de preliminära siffror som SCB släppt för juli, där Swedish Lapland tappat 59 procent jämfört med 2019.
Sammantaget har regionen tappat ungefär 718 000 gästnätter under perioden maj-juli. Vilket motsvarar en minskning på 56 procent för hela sommaren.
”Regioner nära storstäderna är tätbefolkade och har därför klarat sommaren bättre än vi. Svenskarna har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och stannat nära hemmet. Men effekterna förstärks också av att vi i Swedish Lapland har en större andel internationella besökare än andra.” Kommenterar Andreas Lind, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Global efterfrågan på naturturism
Så sent som i februari i år ökade gästnätterna i Swedish Lapland med 11 procent jämfört med 2019, och såg därmed ut att gå mot ännu ett nytt rekord. Men den stabila tillväxten satte pandemin stopp för inom loppet av ett par veckor.
Tillsammans med den ökade efterfrågan på utbudet i Swedish Lapland, finns en global efterfrågan på naturturism. En trend som förstärkts av pandemin där intresset för naturnära upplevelser ökat, tagit nya uttryck och upptäckts av nya målgrupper.
Swedish Lapland har bara under det senaste året även fått internationell uppmärksamhet i bland annat National Geographic, Vogue och Financial Times. Efter ett halvårs tystnad har Swedish Laplands Visitors Board nu fått flera förfrågningar från media igen. Vilket brukar avspegla trender inom resandet.
Hållbara och digitala affärsmodeller
Pandemin har skyndat på en redan snabb digital utveckling och skapat nya beteendemönster hos konsumenterna. Nu ökar behovet av nya och hållbara affärsmodeller i spåren av krisen.
När marknaden öppnar igen kommer konkurrensen med andra destinationer att ha hårdnat och tillgängligheten med flyg och tåg till destinationen kommer vara en avgörande fråga.
”Nu gäller det att förbereda sig för nästa steg och se till att Swedish Laplands företag hittar fotfästet i det nya normala. Vi ser att lokal mat, vara i naturen och välmående har blivit ännu viktigare för människor i den här osäkra tiden. Vår destination kan möta den alltjämt växande efterfrågan på naturnära upplevelser samtidigt finns det stora möjligheter för branschen när man behöver hitta mer hållbara och digitala affärsmodeller.” Säger Maria Sirviö, omvärldsstrateg och ansvarig för den regionala besöksnärings strategin 2030, för Swedish Lapland Visitors Board.
Stöttar företag att möta det nya läget
Den pågående krisen har gett branschen många lärdomar. Med det som grund planerar nu Swedish Lapland Visitors Board för att tillsammans med samtliga lokala destinationer och kommuner frigöra resurser till att stötta företagen i kommande internationella kampanjer.
Man kommer även hjälpa till med att anpassa den regionala besöksnäringen för den resemarknad som nu reser sig ur askan.
”Swedish Lapland Visitors Board och de lokala destinationerna och kommunerna formerar sig nu för att möta det nya läge som tar form. Och stötta företag i regionen att göra detsamma i den tilltagande konkurrensen.” Avslutar Maria Sirviö.
Nu ska vi tillsammans rusta näringen för en tid efter pandemin!
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Ted Logart
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-