-
SveDest blir delägare i norska Folden Kommunikasjon och bildar NorDest
I mars i år tog Folden Kommunikasjon över marknadsföringen av svenska destinationer i Norge, efter att Visit Sweden la ner verksamhet och skulle satsa strategiskt på andra marknader. Efter sju operativa månader på marknaden tar Folden Kommunikasjon nästa steg, blir partner med Svensk Destinationsutveckling (SveDest) och byter namn till NorDest.
Svensk Destinationsutveckling (SveDest), är ledande i Sverige inom destinationsutveckling. Genom framgångsrika förändringsprocesser har de utvecklat svenska regioner och destinationer till attraktiva resmål de sista tio åren. SveDest köper nu in sig i Folden Kommunikasjon och tillsammans utgör de nu NorDest AS, Norsk Destinationasjonsutvikling.
”Att SveDest går in som partner och ägare ser vi som ytterligare ett bevis på att vi levererar tjänster av allra högsta kvalitet, och som ligger i linje med vad både svensk, norsk och internationell besöksnäring efterfrågar. Genom partnerskapet mellan Svensk Destinationsutveckling, med tung kompetens inom strategi och destinationsutveckling, och Folden Kommunikasjon med sin spetskompetens inom marknadsföring och kommunikation, så erbjuder NorDest unika helhetslösningar” säger VD Thomas Johansson.
Breddning av verksamheten
NorDest breddar alltså verksamheten, vilket betyder att man erbjuder allt från destinations-utveckling till marknadsföring och kommunikation. Det stora engagemanget kommer att fortsätta att riktas mot utveckling av svenska destinationer som önskar bearbeta den norska marknaden, men med SveDest som ägare kommer NorDest också rikta sig mot norska destinationer.
Uppstartsåret har naturligtvis präglats av den rådande pandemin, men kommunikations-insatser som etablering av nya kanaler har redan visat sig vara riktiga. Därför är det självklart att detta arbete nu kan fördjupas, och att Opplev Sverige som digital och social kanal kommer kunna generera än större värde för svensk besöksnäring.
”Vi har följt Folden Kommunikasjon under våren och sommaren och är imponerade över hur de har tagit över stafettpinnen efter att Visit Sweden la ner sin verksamhet i Norge. Med ett ägarskap i norska NorDest tar SveDest strukturellt det första steget ut på en internationell marknad, och erbjuder våra kunder konkreta marknadsföringsinsatser av högsta klass utöver det vi redan erbjuder” säger Tord Carnlöf, Managing partner i SveDest.
För mer info om respektive företag:
www.nordest.no
www.svedest.se- Text: Svensk Destinationsutveckling (SveDest)
- Foto: Nordest
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-