-
SveDest blir delägare i norska Folden Kommunikasjon och bildar NorDest
I mars i år tog Folden Kommunikasjon över marknadsföringen av svenska destinationer i Norge, efter att Visit Sweden la ner verksamhet och skulle satsa strategiskt på andra marknader. Efter sju operativa månader på marknaden tar Folden Kommunikasjon nästa steg, blir partner med Svensk Destinationsutveckling (SveDest) och byter namn till NorDest.
Svensk Destinationsutveckling (SveDest), är ledande i Sverige inom destinationsutveckling. Genom framgångsrika förändringsprocesser har de utvecklat svenska regioner och destinationer till attraktiva resmål de sista tio åren. SveDest köper nu in sig i Folden Kommunikasjon och tillsammans utgör de nu NorDest AS, Norsk Destinationasjonsutvikling.
”Att SveDest går in som partner och ägare ser vi som ytterligare ett bevis på att vi levererar tjänster av allra högsta kvalitet, och som ligger i linje med vad både svensk, norsk och internationell besöksnäring efterfrågar. Genom partnerskapet mellan Svensk Destinationsutveckling, med tung kompetens inom strategi och destinationsutveckling, och Folden Kommunikasjon med sin spetskompetens inom marknadsföring och kommunikation, så erbjuder NorDest unika helhetslösningar” säger VD Thomas Johansson.
Breddning av verksamheten
NorDest breddar alltså verksamheten, vilket betyder att man erbjuder allt från destinations-utveckling till marknadsföring och kommunikation. Det stora engagemanget kommer att fortsätta att riktas mot utveckling av svenska destinationer som önskar bearbeta den norska marknaden, men med SveDest som ägare kommer NorDest också rikta sig mot norska destinationer.
Uppstartsåret har naturligtvis präglats av den rådande pandemin, men kommunikations-insatser som etablering av nya kanaler har redan visat sig vara riktiga. Därför är det självklart att detta arbete nu kan fördjupas, och att Opplev Sverige som digital och social kanal kommer kunna generera än större värde för svensk besöksnäring.
”Vi har följt Folden Kommunikasjon under våren och sommaren och är imponerade över hur de har tagit över stafettpinnen efter att Visit Sweden la ner sin verksamhet i Norge. Med ett ägarskap i norska NorDest tar SveDest strukturellt det första steget ut på en internationell marknad, och erbjuder våra kunder konkreta marknadsföringsinsatser av högsta klass utöver det vi redan erbjuder” säger Tord Carnlöf, Managing partner i SveDest.
För mer info om respektive företag:
www.nordest.no
www.svedest.se- Text: Svensk Destinationsutveckling (SveDest)
- Foto: Nordest
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-