-
SveDest blir delägare i norska Folden Kommunikasjon och bildar NorDest
I mars i år tog Folden Kommunikasjon över marknadsföringen av svenska destinationer i Norge, efter att Visit Sweden la ner verksamhet och skulle satsa strategiskt på andra marknader. Efter sju operativa månader på marknaden tar Folden Kommunikasjon nästa steg, blir partner med Svensk Destinationsutveckling (SveDest) och byter namn till NorDest.
Svensk Destinationsutveckling (SveDest), är ledande i Sverige inom destinationsutveckling. Genom framgångsrika förändringsprocesser har de utvecklat svenska regioner och destinationer till attraktiva resmål de sista tio åren. SveDest köper nu in sig i Folden Kommunikasjon och tillsammans utgör de nu NorDest AS, Norsk Destinationasjonsutvikling.
”Att SveDest går in som partner och ägare ser vi som ytterligare ett bevis på att vi levererar tjänster av allra högsta kvalitet, och som ligger i linje med vad både svensk, norsk och internationell besöksnäring efterfrågar. Genom partnerskapet mellan Svensk Destinationsutveckling, med tung kompetens inom strategi och destinationsutveckling, och Folden Kommunikasjon med sin spetskompetens inom marknadsföring och kommunikation, så erbjuder NorDest unika helhetslösningar” säger VD Thomas Johansson.
Breddning av verksamheten
NorDest breddar alltså verksamheten, vilket betyder att man erbjuder allt från destinations-utveckling till marknadsföring och kommunikation. Det stora engagemanget kommer att fortsätta att riktas mot utveckling av svenska destinationer som önskar bearbeta den norska marknaden, men med SveDest som ägare kommer NorDest också rikta sig mot norska destinationer.
Uppstartsåret har naturligtvis präglats av den rådande pandemin, men kommunikations-insatser som etablering av nya kanaler har redan visat sig vara riktiga. Därför är det självklart att detta arbete nu kan fördjupas, och att Opplev Sverige som digital och social kanal kommer kunna generera än större värde för svensk besöksnäring.
”Vi har följt Folden Kommunikasjon under våren och sommaren och är imponerade över hur de har tagit över stafettpinnen efter att Visit Sweden la ner sin verksamhet i Norge. Med ett ägarskap i norska NorDest tar SveDest strukturellt det första steget ut på en internationell marknad, och erbjuder våra kunder konkreta marknadsföringsinsatser av högsta klass utöver det vi redan erbjuder” säger Tord Carnlöf, Managing partner i SveDest.
För mer info om respektive företag:
www.nordest.no
www.svedest.se- Text: Svensk Destinationsutveckling (SveDest)
- Foto: Nordest
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-