-
Sommarsuccé för goda grannar – unik kampanj får uppföljare
God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål i en unik kampanj blev responsen överväldigande.
Styrkta av framgången fortsätter Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro samarbetet med en gemensam höstkampanj.
Kampanjen blev en stor succé
Kampanjen ”24 timmar hos grannen” byggde på att de fem städerna använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala medier och varje stad satte upp särskilda webbsidor om övriga städer. Läs mer om det i en tidigare artikel här.
Det ovanliga draget uppskattades hos publiken. Intresset var minst sagt stort och som ett av många exempel var webbsidan om Västerås den tredje mest besökta på Örebros webbplats under kampanjperioden. På många andra håll såg det likadant ut, totalt genererade kampanjen 56 000 sidvisningar.
Den totala räckvidden för inläggen i sociala medier uppgick till nära 1,5 miljoner medan engagemanget i form av länkklick, reaktioner, kommentarer och delningar var över 40 000.
Kampanjen uppmärksammades också på flera håll. Bland annat lyfte Future Place Leadership, som arbetar med platsmarknadsföring, kampanjen som ett lysande exempel på krishantering för destinationsbranschen.
Uppföljare med inriktning höstweekends
Succén gör att kampanj ”24 timmar hos grannen” nu får en uppföljare. Det framgångsrika konceptet upprepas, men nu med inriktning mot höstweekends.
Kampanjen kommer att genomföras i två perioder under oktober och november och varje stad tipsar om sju attraktioner hos grannarna. Som tidigare kommer sociala medier att vara den huvudsakliga kanalen.
”Vi är övertygade om att samarbete är mycket bättre än konkurrens och arbetar därför vidare med konceptet. På det här sättet kan vi erbjuda våra följare ännu fler weekendupplevelser i fler städer i Sverige.” Säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring & affärsutvecklare på Visit Linköping & Co.
Bakom kampanjen står turistorganisationerna i respektive kommun. Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun, Visit Västerås och Örebrokompaniet.
- Text: Visit Linköping & Örebrokompaniet
- Foto: Visit Linköping
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett treårigt projekt med länderna kring Östersjön för att ...
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
-
Gästbloggare
-