-
En besöksnäringens årskrönika i nödens år 2020 – Nattsvart men det finns ljus!
Tunneln är lång, lång, lång men någonstans där i slutet finns ljuset!
En krönika om besöksnäringens 2020 kan bara handla om en sak, men den kan beskrivas med många olika ord – Corona, covid19, kris, katastrof, konkurs, arbetslöshet, stöd, svek, zoom, teams men också hemester, svemester, kreativitet och en del annat positivt.
Jag kan inte låta bli att ondgöra mig över att pandemin och krisen i dess spår har slagit så hårt mot så många i vår bransch och att branschen har fått så svagt stöd från staten för jag lider verkligen med alla som drabbas. Vi har fått se…
Många entreprenörer som oförskyllt har bestraffats istället för att välförtjänt belönas
Många duktiga anställda som sagts upp istället för att befordras
Många stöd som kunde ha givits men istället uteblivit
Många åtgärder som kunde varit snabba men istället inte ens synts till
Många företag som kunde ha sysselsatt många efter krisen som istället har tvingats friställa stora delar av personalen
En bransch som var en basnäring men blev ett offerlamm
Ibland klagas det över att politiker och beslutsfattare spenderar för mycket på representation och lägger skattebetalarnas pengar på julfester och kick-offer men vi tycks ha en regering som aldrig går på restaurang, inte ser värdet i ett personalevenemang eller njuter av att se en krogshow eller konsert. Som aldrig reser till ett mysigt pensionat på landsbygden eller tar med barn eller barnbarn på Gröna Lund eller Liseberg. Som aldrig anlitar en konferensanläggning eller kongresshall för sina partistämmor.
Åtminstone tror de sig uppenbarligen inte ha behov av detta efter pandemin. Eller tror de att dessa bara kan gå i ekonomisk dvala under pandemin för att uppstå som en fågel fenix när pandemin är över och stå i givakt för att serva välkonserverade och av krisen ekonomiskt relativt opåverkade departementsråd och ministrar, tjänstemän och folkvalda med catering, event och goda middagar, hotellrum, taxi och bussar?
Det finns uppenbarligen inget värde i att bevara verksamheter som ger tusentals ungdomar och nyanlända jobb, som ger glädje åt miljoner barn, unga och vuxna och generar hundratals miljoner i skatteintäkter.
Det är tydligen bättre att spara pengar för återuppbyggnad ur ingenting och till start av nya företag som kanske sysselsätter några hundra efter fem-tio år istället för att rädda företag med bra grundförutsättningar och en ljus framtid som kan behålla eller återanställa tusentals under det närmsta året eller två.
Det verkar vara bättre att hitta egna lösningar eller göra det som ”man alltid har gjort” istället för att inspireras av snabba enkla lösningar i grannländerna eller lyssna på förslag, råd och vädjanden från dem som finns i den verklighet där problemen måste lösas akut.
Varför vara prestigelös och pragmatisk och föra en dialog med företrädare för drabbade branscher och företag i ett tidigt skede och lyssna på deras idéer, förslag och lösningar när man kan sitta på sin egen kammare, departement eller kansli och fundera, utreda och försöka komma på stöd och lösningar?Jag förväntar mig inte svar men hoppas innerligt på att det, på känt svenskt statligt spelbolagsmaner, ”plötsligt händer”!
Som avslutning – Det finns ljus någonstans där i slutet av tunneln som heter Corona, pandemi eller covid. Tyvärr tycks det ligga lite längre fram än årets slut, men vaccin, kreativitet, överlevnadsinstinkt och ren jävlar anamma inger hopp och kommer att leda till att vi får se en besöksnäring som så sakteliga spirar likt blomknoppar om våren. Kanske den till och med gödslas och får styrka av en grupp januaripartier eller några enskilda tillräckligt insiktsfulla politiker eller tjänstemän som inser vad de, Sverige, hemestrare, utländska besökare, skattebasen och arbetsmarknaden går miste om ifall inte besöksnäringen får snabba, effektiva, riktade stöd. Det kommer att bli många knoppar som inte orkar upp och en och annan som vissnar innan den når full blom men i sinom tid, kanske ganska lång tid, har vi åter en blomstrande återuppstånden basnäring.
Läs mer om besöksnäringens Coronakris i våra sammanfattningar på Turismnytt
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Mattias Nilsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
Ett svar till “En besöksnäringens årskrönika i nödens år 2020 – Nattsvart men det finns ljus!”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-
Du har så rätt Jakob, men tyvärr så tycks vi ha alldeles för många politiska broilers som lever helt i sin egen isolerade verklighet. Man har ingen som helst förståelse för att arbetsmarknaden kräver entreprenörer och företagare som via sina visioner och drömmar bygger en fungerande arbetsmarknad. Det som bekymrar mig mest är att man inte heller tycks förstå hur skattepengarna som skapar välfärden blir till. Att inte inse att näringslivet och dess anställda är den ekonomiska pulsådern i samhället är för mig ett tecken på allvarlig kunskapsbrist. Om man i våra organisationer inte klarar sina uppgifter sätts man antingen i utbildning eller rekommenderas att göra något annat. Vi behöver med andra ord politiker som har haft en fot i en verksamhet som finansieras av nöjda kunder och inte enbart slantar som kommer in genom att man enbart höjer skatter. Personligen tycker jag dessutom att det är hög tid att diskutera om vi skall införa någon form av begränsning i mandatperioder.
Trots all kritik önskar jag alla en god fortsättning och att vi alla bokstavligen får ett gott nytt år
Jan Roy