-
Destination Jönköping utvecklar framgångsrikt koncept på Instagram
I snart ett decennium har Destination Jönköping drivit @jkpg på Instagram, där en ny Instagrammare fått moderera kontot varje vecka. Nu är det dags att utveckla det framgångsrika konceptet och prova något nytt.
Den nya vinkeln innehåller sju teman administrerat av sju olika ambassadörer. I veckan kommer kontots följare att få träffa dem.
Har låtit invånare visa upp sina bilder
Intragramkontot @jkpg startades år 2011 med syftet att inspirera och visa upp vad som gör JKPG unikt och attraktivt. Ett tidigt strategiskt val, och något som vid starten var ett nytt koncept, var att låta invånare visa upp sin bild av platsen med hjälp av inspirerande bilder, tips och personliga guldkorn.
“Destination Jönköping tog tidigt ett första steg mot ambassadörsbaserad marknadsföring och bjöd in härliga jkpg-bor att dela med sig av sina guldkorn runt om i destinationen och det blev otroligt bra! Förutom ett stort engagemang har vi sett hur andra destinationsbolag inspirerats av konceptet att genom ambassadörer visa upp sin plats. Jönköping är en stad som genomsyras av innovation och mod och med dessa egenskaper i ryggen vill vi nu ta nästa steg.” Säger Maja Lind, projektledare på Destination Jönköpings marknadsavdelning.
Vill visa en ännu bredare bild av Jönköping
Under 2021 kommer sju utvalda ambassadörer att administrera @jkpg med fokus på mat, landsbygd, kultur, cykel, friluftsliv, familjeaktiviteter och vackra JKPG. Under veckan kommer de presenteras på sina respektive temadagar på instagramkontot.
“Visst känns det lite läskigt att gå ifrån ett framgångsrikt koncept, men vi vill på det här sättet visa en ännu bredare bild av vår plats och vi vill ju alltid testa nya grejer, det ligger i Jönköpings personlighet.” Avslutar Maja Lind.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-