-
Destination Jönköping utvecklar framgångsrikt koncept på Instagram
I snart ett decennium har Destination Jönköping drivit @jkpg på Instagram, där en ny Instagrammare fått moderera kontot varje vecka. Nu är det dags att utveckla det framgångsrika konceptet och prova något nytt.
Den nya vinkeln innehåller sju teman administrerat av sju olika ambassadörer. I veckan kommer kontots följare att få träffa dem.
Har låtit invånare visa upp sina bilder
Intragramkontot @jkpg startades år 2011 med syftet att inspirera och visa upp vad som gör JKPG unikt och attraktivt. Ett tidigt strategiskt val, och något som vid starten var ett nytt koncept, var att låta invånare visa upp sin bild av platsen med hjälp av inspirerande bilder, tips och personliga guldkorn.
“Destination Jönköping tog tidigt ett första steg mot ambassadörsbaserad marknadsföring och bjöd in härliga jkpg-bor att dela med sig av sina guldkorn runt om i destinationen och det blev otroligt bra! Förutom ett stort engagemang har vi sett hur andra destinationsbolag inspirerats av konceptet att genom ambassadörer visa upp sin plats. Jönköping är en stad som genomsyras av innovation och mod och med dessa egenskaper i ryggen vill vi nu ta nästa steg.” Säger Maja Lind, projektledare på Destination Jönköpings marknadsavdelning.
Vill visa en ännu bredare bild av Jönköping
Under 2021 kommer sju utvalda ambassadörer att administrera @jkpg med fokus på mat, landsbygd, kultur, cykel, friluftsliv, familjeaktiviteter och vackra JKPG. Under veckan kommer de presenteras på sina respektive temadagar på instagramkontot.
“Visst känns det lite läskigt att gå ifrån ett framgångsrikt koncept, men vi vill på det här sättet visa en ännu bredare bild av vår plats och vi vill ju alltid testa nya grejer, det ligger i Jönköpings personlighet.” Avslutar Maja Lind.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-