-
Blogginlägg – Gör din hemsida till en duktig säljare
I min värld är hemsidan navet i varje företags digitala synlighet. Det är hemsidan som ska agera som en ständigt vaken säljare och inspirera potentiella gäster dygnet runt, sju dagar i veckan. Vare sig om det är en befintlig hotellgäst som undrar över hotellrestaurangens meny eller om det är en gäst som är tidigt i kundresan och fortfarande inte bestämt resmål är hemsidan en viktig mötespunkt för försäljning och kundservice.
Mina tips till en säljande hemsida
En del av tipsen kan du komma igång med redan idag medan andra kan kräva lite mer förberedelse.
Förstå din gäst
Innan du lägger för mycket tid på att spekulera rekommenderar jag starkt att du slänger ett öga i Google Analytics. Har du inte kommit igång än? Det är aldrig försent! Med bättre förståelse för din kund är jag övertygad om att du kommer att skapa ännu bättre gästnytta och innehåll till din hemsida.
Keep it simple
Gör det enkelt för besökarna att navigera, lägg inte för mycket tid och resurser på avancerade och häftiga funktioner. Det de allra flesta behöver är en väl fungerande sajt som på ett effektivt sätt berättar om er verksamhet. Man kommer väldigt långt med text, bild (och kanske lite rörligt material).
Dra nytta av sökmotorer
För de allra flesta besöksnäringsföretag står sökmotorer för en majoritet av trafiken och det finns en enorm möjlighet att utnyttja den kraften för att nå nya höjder. Google står för över 90% av alla sökningar i Sverige, ska du synas på Google är en väl fungerande hemsida en förutsättning (Google My Business erbjuder förvisso en god möjlighet men det ser jag snarare som en hygienfaktor som kompletterar din hemsida). Google analyserar primärt text (men även annat som struktur, laddtider, bilder, filmer och design), läs gärna vår guide till sökmotoroptimering). Ska du förbättra din synlighet i sökresultaten är det med andra ord läge att skapa text.
Mobilanpassa
Det kan låta som en självklarhet 2021 men det är långt ifrån alla hemsidor som är mobilanpassade idag. Min erfarenhet bland företag inom besöksnäringen är att mobiltrafiken ofta står för över 50% av hemsidans totala trafik, inte sällan 60-70%. Se därför till att din sajt verkligen fungerar och är användarvänlig även på en liten skärm.
Engagerande innehåll
Om man utgår från besöksnäringens kundresa så måste man inse att det inte är alla kunder som slänger sig på bokningsknappen. Du måste också jobba med nyrekrytering av kunder som kan börja drömma om att besöka er. I drömstadiet är det ofta reseanledningarna som är viktigast och här nar ni möjlighet att utnyttja hemsidan för att verkligen inspirera och väcka intresse. Läckra bilder, inspirerande texter, lokala tips, er unika bucketlista, kanske en video eller två. Låt kreativiteten flöda!
Känner du till Guide Michelin?
Såklart du gör! Men visste du att den ursprungligen skapades av däckföretaget med samma namn för att locka folk ut från centrala Paris till trevliga restauranger i stadens utkanter. Varför? Jo för att om man ska ta sig till stadens utkanter var det smidigt att ha en bil. Och om fler kör bil skulle fler så småningom behöva köpa nya däck. På samma sätt tänker Snälltåget när de publicerar en artikel om Berlins sevärdheter, de har inget att vinna på att fler besöker Brandenburger Tor men om fler vill besöka Berlin kommer förhoppningsvis fler att få upp ögonen för deras nattåg till staden.
Snabb hemsida
Inom e-handeln talar man om att en långsam sajt till och med leder till förlorade kunder då man inte orkar vänta. Det enklaste du själv kan göra för att optimera din hemsidas laddtider är att minimera dina bilder. Använd gärna Googles egna verktyg Google Pagespeed insights för att se hur väl din sida är optimerad. Exempelvis är en bild som är tagen med din mobiltelefon för högupplöst. Jag vet inte om det finns några exakta riktlinjer men om du håller dig till 72 dpi och försöker få ner bilderna mot 100-200 kB så skulle jag säga att du är på helt rätt väg.
Skaffa digitala vänner
Man har allt att vinna på att hitta samarbetspartners och vänner på nätet. Se det som att ni kan hjälpa vandra att komplettera gästens behov. En restaurang serverar middag och den andra lunch? Ett företag erbjuder båtuthyrning och det andra bolaget kajakuthyrning? Så länge ni inte konkurrerar om samma kund är det bra att försöka samarbeta.
Tänk långsiktigt
För att lyckas väl och se tydliga resultat krävs uthållighet. Det finns ingen mirakelkur som vare sig gör dig smal eller skapar nya kunder utan en ansträngning. Skapa hållbara rutiner på en rimlig nivå som gör det möjligt för organisationen att kämpa på även under tunga perioder.
Utgå från din gäst
Se till att varje enskild sida på er sajt har ett tydligt syfte. Då blir det lättare för gästen att navigera och det blir dessutom lättare för Google att förstå vad du erbjuder. Om du lyckas förstå vad din kund söker efter och hur deras köpresa går till har ni bättre förutsättningar att leverera en tjänst/produkt som de vill ha.
Var tydlig med kontaktuppgifter
Det ska vara lätt att komma i kontakt med er. Lägg gärna kontaktuppgifter både i footern (längst ner) samt på en egen sida. Var också tydlig med ert företagsnamn och var ni erbjuder era tjänster, det ger förtroende och visar att ni är seriösa. Öppettider är en annan hygienfaktor…J
Samla recensioner
Vi litar i stor utsträckning på vänner och bekanta när vi ska boka vår semester, många läser också vad tidigare gäster tycker. Tripadvisor, Google och Facebook är de största plattformarna för recensioner i besöksnäringen. Lägg till utlåtanden från tidigare gäster på er hemsida, antingen genom att samla in manuellt eller genom en programvara som gör jobbet automatiskt.
Färdiga paket
Paketering har som jag ser det två syften, dels att sälja men också att inspirera och informera era gäster om vilka möjligheter ni erbjuder. Det är mycket lättare för en gäst att ta till sig av ett färdigt paket än att behöva plocka ihop sina egna paket och ringa olika leverantörer. Bättre service och därmed större chans till försäljning.
Hoppas att våra tips kan hjälpa dig att förbättra din synlighet online! Är det något jag glömt som borde varit med? Hör gärna av dig med synpunkter!
Prenumerera gärna på mitt nyhetsbrev.
Fjällbyrån är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring och platsmarknadsföring. Om du anlitar oss och uppger att du hittat oss genom Turismnytt går 10% av första fakturan direkt till Turismnytt. Detta för att vi vill stötta kvalitetsjournalistik om besöksnäringen.
Marcus Ståhl
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Mest under Destination, Evenemang och Mat & Dryck samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
För tredje månaden i rad ökar Värmland gällande gästnätter. Under februari steg de med åtta procent jämfört med februari 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Hållbarhet är för Svenska Möten en självklarhet! De vill tillsammans med sina utvalda mötesplatser leda branschen...
-
-
Gästbloggare
-