-
Besöksnäringens 450 dagar med corona – ny rapport från Visita
I veckan släppte Visita rapporten Besöksnäringens 450 dagar med corona, en lättläst och kärnfull rapport som på ett väldigt bra sätt visar precis hur illa det har varit och är för besöksnäringen.
Rapporten är uppdelad i två delar där den första handlar om coronas och restriktionernas effekter på den svenska besöksnäringen, och vilka konsekvenser det i sin tur har fått på samhället. Den andra riktar ljuset mot framtiden och den potential som finns i besöksnäringen när det vänder om förutsättningarna är de rätta.
Sammanfattning
- Intäkterna för restaurangerna har minskat med cirka 51 miljarder
- Logiintäkterna för hotellen har minskat med 17,1 miljarder
- Över 50 000 människor har förlorat sitt jobb i näringen
- Dessutom är ytterligare nästan 35 000 permitterade
- Turismexporten har minskat med över 80 miljarder, lika mycket som den samlade varuexporten till Kina
Samtidigt går smittspridningen ner, allt fler vaccineras och de hårdaste restriktionerna har lättat. Något form av ljus i tunneln börjar gry. Men även om pandemins akuta kris är över är det långt kvar innan besöksnäringens kris avtar på allvar. För att återstarta besöksnäringen när det nu vänder och rädda jobb och i grunden sunda företag ser Visita framförallt behov av:
- Halverad moms på restaurang och logi under minst två år: behovet av stimulanser för att öka efterfrågan efter nästan ett år med delvis näringsförbud är stort. Många andra länder i Europa har redan infört de här stimulansåtgärderna.
- Permanenta sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga: besöksnäringen är överlägset bäst på att skapa jobb för unga människor. I ett läge när ungdomsarbetslösheten skenar är det viktigt att så många jobb som möjligt skapas och då är sänkta kostnader för att anställa avgörande. Nuvarande sänkning är bra men behöver bli permanent.
- Större resurser för att marknadsföra Sverige som turistland: internationell turism blir åter möjlig när restriktioner lättar men konkurrensen kommer vara knivskarp. Sverige måste öka marknadsföringen för att inte halka efter när allt fler ökar insatserna för att stötta den inhemska besöksnäringen.
- Text: Jonas Partheen Visita (och Jakob Norrby)
- Foto: Visita
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-