-
Stua rapporterar om högtryck för besöksnäringen i Sörmland
Läget i besöksnäringen ser ljusare ut än på länge, visar en undersökning Visit Sörmland gjort bland Sörmlands besöksnäringsföretag.
En fortsatt stark hemestertrend gör att besökarna gärna letar besöksmål i närheten av där de bor. Vilket lockar gäster till de sörmländska företagen.
Läget ser allt mer positivt ut
Visit Sörmland har under juni och juli kontaktat och besökt företag runt om i Sörmland för att ta temperaturen på besöksnäringen. Den samlade bilden visar att läget ser allt mer positivt ut, trots föregående års hårda prövning.
”Redan innan pandemin såg vi en växande hemester- och friluftstrend. En trend som i och med pandemin fått sig en rejäl skjuts. I år har vi också kunnat se att bokningsbenägenheten hos den svenska målgruppen har ökat. Man har vant sig vid att det erbjuds begränsat antal platser och att man måste boka för att vara säker på att få det boende, den middag eller upplevelse man vill ha.” Säger Sara Lundgren, projektledare för Visit Sörmland.
Har anpassat sig efter ’’det nya normala’’
Något som är tydligt är att pandemin och det stora hemestertrycket just nu gjort att man utvecklat nya produkter och erbjudanden. Flera företag vittnar om att de nu anpassat sina erbjudanden efter ’’det nya normala’’.
Exempelvis upplevelseföretag har skapat fler erbjudanden riktade till specifika målgrupper. Bland annat vandringspaket och färdiga fikakorgar har seglat upp.
Vittnar om en sommar som är nästan fulltecknad
Hotellanläggningarna berättar att man ser att segmentet med privata besökare ökar, till skillnad från tiden innan pandemin då man hade en stor andel konferens- och mötesgäster.
Många verksamheter som erbjuder till exempel stuguthyrning vittnar om en sommar som är i stort sett fulltecknad, och även campingarna har vittnat om ett ökat antal besökare, och att fler nu testar att bo i tält, husbil och husvagn.
De lättade restriktionerna lockar fler besökare till restauranger, och särskilt intressant verkar mat gjord på lokala råvaror vara.
Det är svårt att hitta personal just nu
Företagen lyfter dock en del utmaningar – bland annat svårigheten att hitta personal. Mycket personal har försvunnit under pandemin, och rekryteringen har under 2021 gått trögare än tidigare. Detta speciellt då trycket på verksamheterna är mycket större än man först förutspått.
Fler och fler besökare vill även kunna boka sina upplevelser online innan besöket vilket kräver en annan digital mognad och synlighet än tidigare.
Precis som föregående sommar är huvuddelen av besökarna svenska, men man börjar se en uppgång av internationella gäster. Av de svenska besökarna upplever många av företagen att de tillresande kommer från närområdet, det vill säga Sörmland och Stockholm.
Är du ett företag i Sörmland som vill synas i destinationsbolagets kanaler? Läs mer om hur det går till här.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
-
Gästbloggare
-