-
Stua rapporterar om högtryck för besöksnäringen i Sörmland
Läget i besöksnäringen ser ljusare ut än på länge, visar en undersökning Visit Sörmland gjort bland Sörmlands besöksnäringsföretag.
En fortsatt stark hemestertrend gör att besökarna gärna letar besöksmål i närheten av där de bor. Vilket lockar gäster till de sörmländska företagen.
Läget ser allt mer positivt ut
Visit Sörmland har under juni och juli kontaktat och besökt företag runt om i Sörmland för att ta temperaturen på besöksnäringen. Den samlade bilden visar att läget ser allt mer positivt ut, trots föregående års hårda prövning.
”Redan innan pandemin såg vi en växande hemester- och friluftstrend. En trend som i och med pandemin fått sig en rejäl skjuts. I år har vi också kunnat se att bokningsbenägenheten hos den svenska målgruppen har ökat. Man har vant sig vid att det erbjuds begränsat antal platser och att man måste boka för att vara säker på att få det boende, den middag eller upplevelse man vill ha.” Säger Sara Lundgren, projektledare för Visit Sörmland.
Har anpassat sig efter ’’det nya normala’’
Något som är tydligt är att pandemin och det stora hemestertrycket just nu gjort att man utvecklat nya produkter och erbjudanden. Flera företag vittnar om att de nu anpassat sina erbjudanden efter ’’det nya normala’’.
Exempelvis upplevelseföretag har skapat fler erbjudanden riktade till specifika målgrupper. Bland annat vandringspaket och färdiga fikakorgar har seglat upp.
Vittnar om en sommar som är nästan fulltecknad
Hotellanläggningarna berättar att man ser att segmentet med privata besökare ökar, till skillnad från tiden innan pandemin då man hade en stor andel konferens- och mötesgäster.
Många verksamheter som erbjuder till exempel stuguthyrning vittnar om en sommar som är i stort sett fulltecknad, och även campingarna har vittnat om ett ökat antal besökare, och att fler nu testar att bo i tält, husbil och husvagn.
De lättade restriktionerna lockar fler besökare till restauranger, och särskilt intressant verkar mat gjord på lokala råvaror vara.
Det är svårt att hitta personal just nu
Företagen lyfter dock en del utmaningar – bland annat svårigheten att hitta personal. Mycket personal har försvunnit under pandemin, och rekryteringen har under 2021 gått trögare än tidigare. Detta speciellt då trycket på verksamheterna är mycket större än man först förutspått.
Fler och fler besökare vill även kunna boka sina upplevelser online innan besöket vilket kräver en annan digital mognad och synlighet än tidigare.
Precis som föregående sommar är huvuddelen av besökarna svenska, men man börjar se en uppgång av internationella gäster. Av de svenska besökarna upplever många av företagen att de tillresande kommer från närområdet, det vill säga Sörmland och Stockholm.
Är du ett företag i Sörmland som vill synas i destinationsbolagets kanaler? Läs mer om hur det går till här.
- Text: Stua
- Foto: Stua
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-