-
ABBA The Museum presenterar sin senaste installation: ABBA Voyage
Det är med extra stor glädje ABBA The Museum nu presenterar sin senaste installation” ABBA Voyage”.
Ett projekt ABBA medlemmarna arbetat med i många år och som initialt gick ut på att återskapa de fyra som digitala 3D-avatarer för att kunna sätta upp en livekonsert där allt utom ABBA var live.
Projektet växte och plötsligt fanns tanken hos gruppen att det vore ju kul att göra lite ny musik till konserten.
“Ja vad säger man. Plötsligt händer det! Det som många trodde aldrig skulle hända. Nu kan vi på museet utöver att visa och berätta om det som tidigare hänt i ABBAs historia nu även presentera vad som händer nu och i framtiden. För ABBAs musikaliska resa bara fortsätter.” Säger Caroline Fagerlind, Museichef på ABBA The Museum.
Intervjuer med Björn Ulvaeus och Benny AnderssonI museets nya installation finns intervjuer med Björn Ulvaeus och Benny Andersson.
Ludvig Andersson och Svana Gisla medverkar som producenter för projektet, och sist men inte minst berättar Ben Morris, creative director för projektet, om den enorma tekniska produktionen.
Naturligtvis finns videon med den nya musiken.
En kärleksfull hyllning till ABBAs lojala fans
Museets eget bidrag till installationen är en kärleksfull hyllning till de fans som en gång i mitten på 80-talet ordnade en brevinsamling som skickades till ABBAs skivbolag Polar. I breven skrev fansen om sin stora önskan att få ett sista album eller åtminstone några nya låtar, ”-vi har ju väntat i sex år”…!
“Så spännande att äntligen få berätta och beskriva projektet ABBA Voyage för våra nya och gamla besökare. Det här är en häftig resa där Stockholm och ABBA The Museum är ”the road to London” och till konserten i den nybyggda arenan. Albumet från fansen som redan på 80-talet brevledes önskade sig ny musik finns nu utställd i museet. En varm och kärleksfull hyllning till alla ABBAs lojala fans.” Säger Ingmarie Halling, creative director & curator på ABBA The Museum.
Upplev hela ABBAs historia och framtid på ABBA The Museum.
- Text: ABBA The Museum
- Foto: ABBA The Museum
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-