-
Visit Roslagen: Stort intresse för Roslagen i sommar
När Visit Roslagen nu summerar sommaren står det klart att många har valt att semestra i Roslagen även i sommar. Antalet besökare på turistbyråerna har ökat jämfört med förra sommaren och många av Roslagens besöksnäringsföretag är nöjda med sommarsäsongen.
På Visit Roslagens turistbyråer i Norrtälje och Öregrund har antalet besökare ökat sedan sommaren 2020. Många kommer in på turistbyrån för tips och vägledning under sin vistelse. Speciellt utmärkande är turistbyrån i Öregrund där besökarantalet i juli månad till och med var högre än sommaren 2018.
– Det har varit ett högt tryck på våra turistbyråer och vi ser att de utländska besökarna börjar hitta tillbaka till Roslagen. Även de digitala besökarna har ökat under sommaren och många har kontaktat oss för information, inspiration och tips för att upptäcka Roslagen på bästa sätt, säger Gisela Norén, VD Visit Roslagen.
Bra tryck även ute hos företagen
Det höga trycket har också synts hos många av Roslagens besöksnäringsföretag. I Visit Roslagens årliga medlemsundersökning har 75%* av de tillfrågade företagen gett sommaren höga betyg.
Men även om många företag haft en bra besökssommar, så visar undersökningen tydligt att många har kämpat med att anpassa verksamheten utifrån rådande restriktioner och snabba förändringar när besökstrycket varit högt och efterfrågan på erfaren personal varit stor.
När det gäller bokningar online på roslagen.se så har de ökat med 53% (jan – aug) jämfört med samma period förra året. Det är ett tydligt tecken på att hemestertrenden har hållit i sig och att fler törs boka igen. Störst efterfrågan har det varit på skärgårdsutflykter, natur- och kulturupplevelser.
– Det finns ett uppdämt behov av uppleva saker tillsammans nu. I och med de slopade restriktionerna från och med den 29 september så hoppas vi på många spännande möten och kulturevenemang redan i höst, avslutar Gisela Norén.
*Av de som svarat på enkäten ger 75% sommaren betyget 4 eller 5 (på en skala från 1-5)
- Text: Visit Roslagen
- Foto: Visit Roslagen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-