-
SLAO – historiskt bästa säsongen för svenska skidanläggningar
Svenska skidanläggningar visar rekordökningar för den gångna vintersäsongen. Totalt såldes skipass för 2,4 miljarder kronor, en ökning med 30 procent jämfört med föregående säsong.
Det innebär den historiskt bästa säsongen någonsin. Svemester med familjen och längtan efter trygga naturupplevelser samt goda snöförhållanden är några av förklaringarna till ökningen.
“Pandemivintrarna har inneburit många utmaningar för svenska skidanläggningar. Genom ett målmedvetet arbete och nära samarbete med övriga aktörer på skidorterna har vi kunnat erbjuda en trygg aktivitet – det är vi ödmjukt tacksamma över. Under pandemin har vi sett ett växande intresse för utförsåkning både hos våra större medlemmar i fjällen och bland de mindre hemmabackarna.” Säger Titti Rodling, VD för SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation.Den historiskt bästa säsongen sett till omsättning
De svenska skidanläggningarna sålde skipass för 2,4 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2021/22. Det innebär en ökning med 30 procent jämfört med föregående säsong och är den historiskt bästa säsongen sett till omsättning och skiddagar.
Skiddagarna ökade med 17 procent jämfört med säsongen innan och det är 7 procent mer än före pandemin. En förklaring är att gästerna åker fler dagar på en säsong.
Vintern startade tidigt med öppna anläggningar i hela landet under jullovet. Stockholmsbackarna har inte haft en så tidig säsongsstart på nio år. Efter en mild januari kom kylan åter och under sportloven kunde nästintill alla backar i hela Sverige ha öppet.
Hemmabackarna är centrala för att öka tillgängligheten
Bland fjällområdena sticker Hemavan ut med en ökning på 86 procent jämfört med föregående säsong då skidorten drabbades hårt av pandemin. Även Romme tappade under den första pandemivintern och såg en stark ökning den gångna vintern.
Övriga som sticker ut är Branäs i Värmland och Isaberg i Småland med kraftiga ökningar. Många hemmabackar rapporterar rekordsiffror och vittnar om ett ökat intresse från sina närområden, främst från unga.
“Hemmabackarna är centrala för att öka tillgängligheten, mångfalden och för att få fler i rörelse under vintern. Därför har vi initierat ett gemensamt projekt, Backa hemmabacken, med Friluftsfrämjandet och Svenska Skidförbundet.” Säger Titti Rodling.
Utvecklar kontinuerligt sin kunskap och sina arbetssätt
Under den gångna vintern investerade svenska skidanläggningar 175 miljoner kronor i liftar, pister och snötillverkning. Inför den kommande vintern planeras investeringar i backarna på sammanlagt cirka 950 miljoner kronor.
“Investeringarna visar på en stark framtidstro. Det är viktigt och glädjande att det sker nya satsningar så att vi kan möta det stora intresset för utförsåkning. Samtidigt lever vi nära klimatförändringarna. Därför utvecklar vi kontinuerligt vår kunskap och våra arbetssätt med målet att ha fossilfri drift 2027 av svenska skidanläggningar.” Säger Titti Rodling.
Ni hittar hela SLAO:s branschrapport för 2021/2022 här.
- Text: Svenska Skidanläggningars Organisation
- Foto: Svenska Skidanläggningars Organisation
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-