-
Höga Kusten fortsatt attraktivt visar gästnattsstatistik för juli
Fortsatt höga siffror i juli – trots att konkurrensen om besökarna nu omfattar hela världen efter att pandemirestriktionerna släppt. Detta visar de preliminära siffrorna från SCB.
“Det är mycket glädjande att se att Höga Kusten fortfarande står högt på besökarnas val. Juni och juli månad tillsammans visar på en sjuprocentig ökning från ifjol, och hela elva procent upp mot 2019.” Säger Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Det har varit en bra sommar för de flesta
Intresset för Höga Kusten är fortsatt stort och på årets första sju månader är ökningen hela 25 procent upp mot ifjol och 13 procent upp gentemot 2019.
“De som har besökt oss i år har varit pålästa och vårt jobb med bland annat Höga Kusten Turistservices Semesterplanerare visar att våra besökare har stannat längre och upplevt mer.” Säger Mia Karlsson.
Anna Hellgren, verksamhetsledare för besöksnäringsföretagen i Höga Kusten Turism, säger att hon märker av en känsla av att det varit en bra sommar för de flesta.
“Evenemangen har äntligen kommit i gång igen och våra entreprenörer har stått rustade med det bästa värdskapet för att ta hand om gästerna som fått med sig positiva upplevelser av både event och natur hem.”
Hushållen har börjat hålla lite hårdare I plånboken
Nu återstår det att vänta på statistiken på den sista sommarmånaden, augusti. De utländska gästerna har kommit tillbaka redan i början av sommaren. Augusti brukar vara stark bland utländska besökare.
Under de första två sommarmånaderna har de utländska gästerna ökat med 25 procent gentemot 2019. Man börjar närmar sig att var femte gäst på kommersiella boendeanläggningar är en internationell gäst.
“Trots fina siffror på gästnätterna har vissa av våra företagare känt av att det varit mindre folk i omlopp i juli. Förklaringarna vi har hört är att hushållen redan börjat hålla lite hårdare i börsen och väljer färre tillfällen att spendera pengar på restaurang och upplevelser. Att sommarvädret i juli var tidvis blåsigt och svalt har inte heller gynnat matställen med stora uteserveringar. Sedan har ju också många lokalbor åkt iväg på längre semestrar i år och därmed spenderat lite mindre på hemester.” Säger Anna Hellgren.
Höst med en attraktiv Eldvecka under lovet
Höga Kustens besöksnäringsstrategi omfattar en förlängning av säsongen och i år har många säsongsöppna företag valt att hålla öppet längre in i augusti och Höga Kustens Turistservice håller öppet vid Högakustenbron ytterligare några veckor. Gästnattsstatistiken visar också att intäkterna per belagt rum/bädd går upp – också det i linje med besöksnäringsstrategin.
”Det går i helt rätt riktning och nu avslutar vi sommaren och går in mot hösten där vi i år siktar på att göra Eldveckan (höstlovet) attraktiv för både besökare och invånare i Höga Kusten.” Avslutar Mia Karlsson.
Preliminära gästnätter enligt SCB t.o.m juli 2022:
2022: Totalt januari – juli : 445 457 (ökning 25,4 % mot 2021) , varav 75 234 utländska gäster (ökning 210% mot 2021)
2019 Totalt januari – juli: 393 452 varav 54 875 utländska gäster.
2022 juni + juli: 264 778 (ökning med 7 % mot 2021) varav 51 452 utländska gäster (ökning med 191 % mot 2021)
Hotell : 98 497 (ökning med 14 % mot 2021)
Camping/stugor vandrarhem: 166 281 ( ökning med 3,2 % mot 2021)2019 juni + juli: 238 675.
Hotell: 74 500.
Camping/stugor/vandrarhem: 164 175.- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-