-
Swedish Lapland – fyra bidrag nominerade till Publishingpriset 2022
Av fyra inlämnade bidrag från Swedish Lapland Visitors Board har alla nominerats till Publishingpriset 2022 i olika kategorier, tre filmer och en webb.
Projektet har nyligen förlängts för att fördjupa arbetet
2021 prisades hela webben www.swedishlapland.com med Grand Prix i kategori webb. I år är en ny del av webben nominerad, Road trips i Swedish Lapland. Här beskrivs rutter med teman som till exempel längs Silvervägen, fiskeparadiset Vindelälven och bröllopsresan.
Resrutterna bygger på arbetet i projektet Digital Touring Routes, där över 150 företag fått utveckla sin digitala närvaro samtidigt som bilburna besökare fått konkreta tips för sitt besök i Swedish Lapland.
“Det är otroligt kul att vårt arbete med digitala rutter får ett sådant erkännande som en nominering av webbsidan innebär. Det ligger mycket arbete bakom, inte minst från företagens sida som utvecklat sin digitala närvaro för att vara med. Projektet har nyligen förlängts för att ytterligare fördjupa arbetet med road trips.” Säger Johanna Elenius, digital strateg på Swedish Lapland Visitors Board och projektledare för DTR.
Genom människorna och historierna byggs varumärket
De nominerade filmerna handlar om flugfiske i Tornedalen, starten på en fantastisk norrskenshistoria och familjen som välkomnat besökare i hundra år.
Filmerna produceras inhouse av ett litet team, ett strategiskt val för att kunna arbeta snabbt, flexibelt, och framför allt – äga sin egen röst. Att själva kunna bestämma över material och kanaler och att berätta om vår arktiska vardag på ett autentiskt sätt.
“De nominerade filmerna har ett dokumentärt anslag och utspelar sig över lång tid. Det är i samma anda som våra andra filmer men utbyggda med arkivmaterial, och väldigt genomarbetade.” Säger Ted Logart, Content Producer. ”En stor del av produktionen är att vi har med personer som är engagerade och aktiva i processen. De är duktiga entreprenörer men också människor med en intressant historia, och de låter oss berätta den. Alla historier föregås av ett redaktionellt arbete, genom människorna, företagen och historierna bygger vi Swedish Laplands varumärke.”
Läs mer om hur Swedish Lapland Visitors Board jobbar med film som content här.
Swedish Laplands nominerade bidrag till Publishingpriset 2022:
Kategori filmer som marknadsför destinationer:
Vuoggatjålme — a place to visit in the Swedish mountainsKategori filmer som marknadsför produkter och tjänster:
The Abisko northern light that changed everything – an aurora borealis story from the ArcticKategori varumärkesfilmer B2C:
Salmon fishing in northern Sweden – a flyfisher’s best friendKategori sajter som marknadsför besöksmål och evenemang:
Road trips i Swedish Lapland- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Per Lundström
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-