-
Lanthandeln ger mervärde till besökare i inlandet
Som en del i Gold of Laplands projekt Välkommen till bygden har sju handlare stärkt sitt serviceutbud ytterligare. Lanthandeln är viktig och ger mervärde till besökare i inlandet.
Som förlängda armar till turistinformationerna
Som förlängda armar till turistinformationerna tillhandahåller handlarna information om vad som finns att se & göra i närområdet, så kallade turistiska infopoints. De har även tillgång till digital information genom surfplattor som är fylld med information för både bofasta och besökare. Detta i komplement till broschyrer.
Förhoppningen är att de också ska locka in fler kunder till butikerna, en lösning som alla vinner på!
“Den har underlättat för oss i sommar! Vi har ju i princip varit en turistinformation genom åren redan, besökare har ställt frågor till den som bemannar kassan om buss- och tågtider, matställen och besöksmål. Det är ju jätteroligt att kunna hjälpa, men nu slipper vi köbildning bara genom att hänvisa kunden till surfplattan.” Säger Monica Elisdahl som driver lanthandeln Handlarn i Bastuträsk.
Har kunnat delta på digitala möten
Det är genom de auktoriserade turistinformationerna i Norsjö, Lycksele och Malå kommun som projektägaren Gold of Lapland har haft möjlighet att installera och komplettera turistiska infopoints ute i bygderna.
“Surfplattan är lätt att använda och innehåller många bra appar och funktioner. Den har blivit mindre använd än vad vi hade trott av besökare, vi behöver nog marknadsföra mer att vi faktiskt har den! Själva har vi kunnat delta på flera digitala möten tack vare surfplattan.” Säger Olov Björk som driver Björks lanthandel i Kusfors tillsammans med sin bror Jan.
Fyller en viktig funktion för besökare
Handlaren i Adak har placerat sin turistiska infopoints synligt i butiken, vid det allmänna cafébordet.
“Vi fyller en viktig funktion för besökare. Den här sommaren har vi haft en ökning gällande långväga besökare, speciellt de som kommit på cykel. De stannar till och fikar, fyller på vatten och frågar om bygden och närområdet. Det känns verkligen roligt!” Berättar Susanne, en av de som arbetar på Handlarn i Adak.
De sju handlare som deltagit i projektet är:
Ica Björks i Kusfors, Norsjö kommun.
Handlarn i Bastuträsk, Norsjö kommun.
Kattisavan Livs camping, Lycksele kommun.
Örträsk Livs, Lycksele kommun.
Handlarn Rusksele, Lycksele kommun.
Thornégården i Kristineberg, Lycksele kommun.
Handlarn Adak, Malå kommun.Läs mer om projekt Välkommen till bygden här.
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-