-
Borås TME – Res inåt och kom till Sjuhärad
Den 11 november lanserades Sjuhärads nya profil i samband med att Tareq Taylors program Nordic Cookery hade premiär på tv-kanalen Godare. Ett av avsnitten är nämligen inspelat i Sjuhärad.
Har inspirerats av Höga Kusten och Österlen
Strax innanför västkusten, innan de stora sjöarna, ligger det gömda landskapet Sjuhärad. Där finns sex kommuner som under året har arbetat med den strategi för besöksnäringen som kommunalförbundet tillsammans med näringen har tagit fram. En attraktiv region som erbjuder ett rikt kulturarv och historia med konst, textil, mode och design. I landskapet finns också skog och natur med ett stort aktivitetsutbud inom cykling, vandring, skidåkning och friluftsliv.
”Vi har inspirerats av platsvarumärken som Höga Kusten och Österlen där kommuner gått samman och tillsammans skapat och kommunicerat samma känsla och utseende och därmed lyckats öka attraktiviteten och besökarantalet till regionen.” Säger Helena Alcenius VD på Borås TME, som samordnat arbetet under året. ”Genom Tareq Taylors program visar vi upp några av alla de guldkorn som Sjuhärad har att erbjuda. Det är första steget och för oss är det ett långsiktigt arbete vi har framför oss.”
Manifest för strategin i Sjuhärad
Sjuhärad är natur och kultur i symbios. Det är destinationen för dig som letar efter något mer. Något mer än din vardag, något mer än ditt jobb, men också efter något mer än en solstol eller en snitslad bana. Det är ett oskrivet blad för dig som gillar att gå din egen väg, att simma mot strömmen. Det är platsen där omvärldens tystnad förvandlas till en tankesymfoni. Att besöka Sjuhärad kräver en fysisk resa. Men den stora resan är den du gör inåt. När du betraktar skogen, sjöarna, broarna, konsten, designen och hantverket. När du besöker Sjuhärad besöker du dig själv.
”Vi själva vet att vi har ett bra utbud i Sjuhärad men vi har också varit medvetna om det har varit svårt att hitta och inte alltid så tydligt. Det har vi nu vänt och använder som vår tillgång och fördel. Trenden visar att många vill upptäcka själva och inte ha det mest lättillgängliga paketet.” Säger Emilie Romland, kommunutvecklare i Svenljunga kommun.
Deltagande kommuner
Ulricehamn.
Svenljunga.
Tranemo.
Herrljunga.
Mark.
Bollebygd.
Borås.- Text: Borås TME
- Foto: Borås TME
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-