-
Södra Bohuslän Turism inför ett nytt verktyg för destinationsförsäljning
Det gångna året ser ut som en rekordsäsong för besöksnäringen i södra Bohuslän. Södra Bohuslän Turism satsar på en gemensam bokningshub från GoTo HUB för att samla och sälja destinationens turistiska utbud under ett och samma varumärke. På så vis stärks södra Bohuslän som en destination och blir enklare att uppleva.
Satsningen kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen
Med ca en miljon sidvisningar per år på hemsidan och nästan en miljon i räckvidd per månad på instagram har södra Bohuslän skapat en stark digital plattform för att nå långt. Det har varit en stor satsning på denna digitala utveckling, som nu tar nästa språng för att skapa en starkare ekonomisk hållbarhet i besöksnäringen.
”Södra Bohuslän har ett stort utbud av fantastisk miljö och upplevelser. Vi har en mängd enormt duktiga företag som erbjuder bra produkter till sina gäster och de flesta företag är ganska små. Den ekonomiska hållbarheten är väldigt viktig för att vi skall kunna utveckla besöksnäringen som förutom många små företag även innebär stora variationer i säsong. Vi strävar hela tiden efter att skapa ett attraktivt och tillgängligt utbud. Nu görs ytterligare en satsning som kan skapa ökad omsättning och fler arbetstillfällen.” Säger Ann H Haraldsson, VD på Södra Bohuslän Turism.
En gemensamt marknadsförd bokningsplats
Den unika lösningen GoTo HUB erbjuder, möjliggör för södra Bohuslän en gemensam bokningshub med bokningsbara upplevelser, aktiviteter och boenden. Det ger även aktörerna i besöksnäringen möjlighet att sälja varandra i ett så kallat digitalt ekosystem med fokus på delningsekonomi.
Sedan tidigare är GoTo HUB etablerat i Norge med ett flertal partnerdestinationer i bland annat Oslo, Arendal, Stavanger, Harstad, Lofoten och Tromsø. I Sverige finns Goto HUB i Dalsland i samarbete med Visit Dalsland. Under sommaren 2023 kommer flertalet nya destinationer ta lösningen i bruk.
”När vi pratar med företag i vårt område om vad de mest vill utveckla så är det sin marknadsföring och få fler bokningar. Vilket är precis vad vi utvecklar med denna satsning.” Säger Ann H Haraldsson. ”Vi växlar vi upp vårt stöd till företagen genom att erbjuda en gemensamt marknadsförd bokningsplats där det blir enkelt för gästen att boka fler upplevelser och stanna längre i vårt vackra södra Bohuslän.”
Ser potential i lokala och destinationsöverskridande samarbeten
GoTo HUB:s VD Dan Granath ser fram emot den nya satsningen i södra Bohuslän.
”De är med stor glädje och entusiasm som vi på GoTo HUB går in i ett samarbete med södra Bohuslän. Destinationen har en imponerande natur med många fantastiska boenden och upplevelser. Tillsammans kommer vi att göra allt detta enklare att boka för slutkonsumenten. Vi ser stor potential i lokala samarbeten men även mellan destinationer där slutkunden naturligt rör sig. Vi startar arbetet för att lansera bokningshuben redan nu för att säkerställa att vi är rustade inför sommaren 2023.” Säger Dan Granath.
Plattformen började att växa fram under hösten/vintern 2022. Men den börjar marknadsföras under den kommande våren.
- Text: Södra Bohuslän Turism
- Foto: Amplifyphoto/ Markus Holm
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-