-
Heja Lund! – nybildad kraftsamling för att lyfta staden
I nystartade nätverket Heja Lund! samverkar näringsliv, universitet och kommun för att på olika sätt lyfta Lund. Målet är ett Lund som sjuder och bubblar av attraktiva evenemang.
”Att det händer saker i kommunen är en angelägenhet för så många fler än oss som verkar i den kommunala organisationen. Med Heja Lund! har vi startat ett nätverk där vi i samspel mellan olika aktörer ser till att göra Lunds kommun ännu roligare och mer attraktivt för de som bor, arbetar och av andra anledningar söker sig till Lunds kommun.” Säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande och tillika ordförande i Heja Lund!
Ska fungera som en katalysator för att lyfta staden
Nätverket Heja Lund! består av representanter för Axis Communications, Castellum, Skanska Sverige AB, Lunds universitet, Sparbanken Skåne och Wihlborgs. Nätverkets hospitality partner är Grand Hotel Lund. Därtill ingår representanter från Lunds kommun med kommundirektör Christoffer Nilsson i spetsen. Totalt siktar nätverket på att ta in max tjugo medlemmar.
”Wihlborgs har ett långvarigt engagemang i Lund och kommer så att ha även framgent. Ett aktivt stadsliv med evenemang och upplevelser i olika former är viktigt för stadens dragningskraft och för att företag ska vilja etablera sig och växa här. Vi ser fram emot att vara med och bidra till ett ännu mer blomstrande Lund.” Säger Maria Ivarsson, regionchef, Wihlborgs.
Genom ett nära samarbete mellan kommun, universitet och näringsliv kommer Heja Lund! att kunna fungera som en katalysator för att på olika sätt lyfta staden.
Nätverket är ett mycket spännande initiativ
Nätverket kommer att ge ekonomiskt stöd till arrangemang som på olika sätt bidrar till att göra Lund attraktivt. De styr själv tilldelning av medel till sökande och kommer att ses fyra gånger om året för detta ändamål. Inom kort väntas en första utlysning som administreras av Visit Lund.
”Axis grundades i Lund för snart 40 år sedan och idag har vi fler än 2500 medarbetare här på vårt huvudkontor. Vi vill gärna vara med och bidra ännu mer till Lunds fortsatta utveckling, och Heja Lund! är ett mycket spännande initiativ som vi ser fram emot att vara en aktiv del i.” Säger Björn Hallerborn, kommunikationsansvarig, Axis Communications.
- Text: Visit Lund
- Foto: Visit Lund
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-