-
SCR är värd när 30 tyska resejournalister upptäcker Sverige i husbil
SCR är värd för ett unikt pressevent för marknadsföring av Sverige som campingdestination i Tyskland. I sommar kommer ett 30-tal tyska resejournalister hit för en gemensam pressresa i Västsverige. Presseventet arrangeras på uppdrag av tyska Caravanning Industry Association (CIVD) och Messe Düsseldorf och genomförs tillsammans med Turistrådet Västsverige.
Presskåren reser i arton husbilar med start i Göteborg och kör en rutt genom Bohuslän och Dalsland. Under resan kommer de att få ta del av en bredd av upplevelser som presenterar Västsverige på bästa sätt. Övernattning sker på Lisebergsbyn i Göteborg, Johannesviks Camping i Bohuslän och Laxsjöns Camping & Friluftsgård i Dalsland.
Tyskland är en stor marknad för oss
”Tyskland är en stor marknad för oss och det krävs stora och långsiktiga insatser för att kunna påverka reseflöden och få fler turister att resa till Sverige. Den här pressresan kommer att ge effekt på marknaden under lång tid framöver. Det är den största pressresan i sitt slag i Europa och det är fantastiskt kul att de valt att lägga den i Sverige”. Säger Martin Juhos, marknadschef SCR.
Den tyska marknaden är central för svensk turism. Tyskland är idag Sveriges näst största utlandsmarknad och de tyska turisterna väljer campingboende i allt högre utsträckning. Att branschens största pressevent kommer till Sverige visar också att intresset för att besöka Sverige är stort i Tyskland.
Camping har växt som reseanledning
”Camping har växt som reseanledning de senaste åren och ligger helt rätt i tiden, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Att få visa upp kontrasterna mellan storstaden Göteborg, det kustnära Bohuslän och skogarna i Dalsland för några av Tysklands främsta resejournalister stärker Västsverige som campingdestination och genererar säkerligen fler tyska gästnätter i förlängningen”. Säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.
Med 1,5 miljon registrerade husbilar och husvagnar är Tyskland Europas största marknad för campingturism. Det säljs cirka 100 000 campingfordon i Tyskland varje år att jämföras med cirka 7 000 i Sverige. Totalt uppger tyska ADAC att antalet tyska turister som väljer campingboende på semestern väntas uppgå till 15 miljoner under 2024.
Med presseventet förstärker SCR marknadsföringen av Sverige som campingdestination i Tyskland ytterligare. Nyligen utökade SCR också marknadssamarbetet med motor- och turistorganisationen ADAC Camping. Med 21 miljoner medlemmar har de en nyckelroll som reseinspiratör på den tyska marknaden.
Läs mer om SCR på Turismnytt här
- Text: SCR
- Foto: SCR
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-