-
Ny turismstrategi siktar bortom att enbart locka besökare
Trelleborgs kommuns fullmäktige har beslutat att anta det förslag till lokal turismstrategi som har tagits fram av Visit Trelleborg tillsammans med besöksnäringens aktörer. En ökad kommunal samsyn kring besöksnäringens potential kommer därmed fungera som ett kraftfullt verktyg och bidra till kommunens strategiska samhällsutveckling i både närtid och på längre sikt.
Besöksnäringen bidrar till platsattraktion
Sedan 2022 fungerar den lokala turismstrategins målbilder som ett styrdokument för Visit Trelleborgs verksamhet. Då turismens roll i samhället dock är större än det uppdrag ett destinationsbolag har, krävs en bredare kommunal förankring för att strategin ska ha bästa möjliga effekt.
Därför har Trelleborgs kommunfullmäktige nu antagit strategin som styrdokument för lokal besöksnäringsutveckling fram till 2030. Syftet är att strategin ska lägga grunden för en bredare kommunal samverkan som siktar bortom att enbart locka tillfälliga gäster till Sydkusten. Visionen är att företagandet i branschen kan stimuleras, fler arbetstillfällen skapas och även den lokala platsattraktionen stärkas. Något som kommer vara en viktig pusselbit i flera av de samhällsutvecklingsprojekt som kommunen driver tillsammans med externa parter.
Vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo
”Vi vill locka till en plats där man vill leva, inte bara bo!” säger Maarja Edman, VD för Visit Trelleborg. ”Ska vi attrahera nya kommuninvånare till de drygt 7 000 bostäder som planeras inom till exempel stadsutvecklingsprojektet Kuststad 2025 så är de värden besöksnäringen bidrar med en av strategisk betydelse. Våra blivande kommuninvånare vill vara en del av en kustnära livsstil, äta och dricka gott samt mötas på evenemang och smita från vardagen tack vare värdefulla lokala upplevelser. Allt detta skapas av företagen inom besöksnäringen.” konstaterar hon.
Genom att knyta det kommunövergripande turismfrämjandet till den regionala färdplanen och de globala målen säkrar Trelleborgs kommun även att lokala insatser kan främjas av regionala utvecklingsmedel, att de synkar med pågående regionala processer och stärker även kommunens roll i destinationssamarbetet i Skåne. Detta kommer i slutändan både det lokala näringslivet, besökare och kommuninvånare till gagn.
Fyra strateginområden som bidrar till en hållbar framtid
Genom lokal och regional samverkan inom dessa prioriterade områden kan turismen vara en del av lösningen på såväl lokala som globala utmaningar och därmed stimulera hållbar utveckling i Trelleborgs kommun:
- Turismen är en kraft som bidrar till hållbar samhällsutveckling
- Samarbeten är optimerade för att växla upp destinationens potential
- Destinationen är attraktiv året runt
- Vårt utbud gör ett starkt avtryck i Skånes samlade attraktionskraft
Till varje strategi har tre övergripande målbilder knutits som Trelleborgs kommuns turismfrämjande numera ska utgå ifrån.
Visit Trelleborg har av kommunfullmäktige tilldelats uppdraget att ansvara för kommunkoncernens interna samordning kring strategin.
Läs mer om Visit Trelleborg på Turismnytt här
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-