-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya resetrender växa fram. De kommer sannolikt att växa sig starkare under 2024. Dessa faktorer har resulterat i en ökad efterfrågan på resor till svalare destinationer. Fler resenärer väntas semestra på nordliga breddgrader och åka till destinationer som anses vara mindre välbesökta.
Destination dupes – platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål
En växande resetrend enligt Hotels.com är att åka till så kallade destination dupes, det vill säga platser som kan liknas vid dubbelgångare till berömda resmål. Platserna är ofta dolda pärlor med en atmosfär som påminner om originalets. Faktum är att hela 78 procent av svenskarna antingen har bokat en resa till en dubbelgångare eller skulle kunna tänka sig att göra det [1].
Data från Hotels.com visar att globala sökningar på Skandinavien har ökat med 20 procent sedan början av året [2]. Som svar på den ökade efterfrågan och resenärers önskan att upptäcka nya, mindre berömda destinationer lanserar Hotels.com reseguiden Dupes of Scandi.
Exempel från Sverige:
◆ Drottningholms slott (dubbelgångare till Versailles)
◆ Högakustenbron (dubbelgångare till Golden Gate Bridge)
◆ Visby (dubbelgångare till Dubrovnik)
◆ Kullaberg (dubbelgångare till Mallorca)Hoppas kunna inspirera fler att upptäcka nya destinationer
I reseguiden presenteras skandinaviska resmål som är dubbelgångare till kända resmål från hela världen. Guiden syftar till att inspirera resenärer att prova nya destinationer som i vissa fall kan vara billigare, mindre överbelastade och till och med ligga precis runt hörnet.
”I guiden hittar vi Norges svar på Venedig, en saharaliknande öken på Jylland och en skånsk dubbelgångare till Mallorca. De främsta anledningarna till att svenskar vill boka en dubbelgångare är att det är mer prisvärt (60 procent), följt av att det är mindre folk (42 procent) samt att det är mer ovanliga resmål (36 procent). Skandinavien är fyllt till brädden med platser som erbjuder alla tre.” Säger Melanie Fish, Senior PR Director på Hotels.com. ”Faktum är att regionen har mycket av det vi hittar ute i Europa och i övriga världen. Många platser är förvånansvärt lika. Med guiden hoppas vi kunna inspirera fler att upptäcka sin perfekta plats på nya destinationer och i nya kulturer. Oavsett om man reser till ett nytt land eller utforskar det som finns precis utanför dörren.”
Skandinavien växer stort när det kommer till sökningar
Det är lätt att direkt tänka på utländska destinationer när man planerar en semester. Men att utforska sitt närområde kan vara svaret. När resenärer letar efter mer överkomliga och kanske mer ovanliga resmål erbjuder Skandinavien mycket. Fantastiska vyer, rik kultur, god mat samt svalare temperaturer.
Att resenärer globalt har fått upp ögonen för Skandinavien råder det ingen tvekan om. Sökningar på Stockholm ökade med hela 80 procent i år jämfört med förra sommaren [3]. Sommarpärlan Visby har ökat med hela 60 procent [4].
”I Sverige, Danmark och Norge finns en mängd fantastiska landskap för resenärer att utforska. En av de mest spännande aspekterna är den enorma variation dessa länder har att erbjuda. Historiska platser, vandringar i öknenliknande landskap, promenader längs vackra kustremsor och svalkande klippbad. Skandinavien har allt! Och resenärers sökningar på alternativa skandinaviska städer tyder på att trenden är här för att stanna. Intresset för unika, mindre välbesökta och destinationer värda att skryta om väntas bara bli större.” Säger Annika Myhre, reseexpert och skribent på Resfredag.
Här kan du läsa mer om reseguiden Dupes of Scandi.
Källor:
[1] Undersökningen Unpack ’24 genomfördes på uppdrag av Expedia Group (Expedia, Hotels.com och Vrbo) av OnePoll. Unpack ’24 är en årlig rapport som täcker de kommande trenderna för 2024. Undersökningen genomfördes mellan 21 september – 2 oktober 2023. Totalt deltog 2000 svenska vuxna som varit på semester tidigare och planerar att resa under de kommande tre åren.
[2] Globala logisökningar på Expedia Group Globala på Skandinavien som jämför sökningar från början av året vs de två senaste hela månaderna, 01.01.23 – 02.03.2023 vs 01.08.2023 – 30.09.2023.
[3] Globala logisökningar på Expedia Group på Stockholm under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
[4] Globala logisökningar på Expedia Group på Visby under sommaren 2023 vs 2022, 01.06.2023 – 31.08.2023 med 01.06.2022 – 31.08.2022.
- Text: Hotels.com
- Foto: Hotels.com
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-