-
Höga Kusten Turism startar en paketresebyrå
Näringsägda Höga Kusten Turism tar nu nästa steg i att utveckla destinationen och startar en paketresebyrå för grupper nästa år.
”Efterfrågan på paketerade upplevelser ökar och därför väljer vi att starta i egen regi. Detta för att möta efterfrågan och hjälpa våra medlemmar att paketera sina erbjudanden.” Säger Rasmus Johansson, ordförande i Höga Kusten Turism.
Ett naturligt nästa steg för Höga Kusten Turism
Höga Kusten Turism är en medlemsorganisation med ca 130 besöksnäringsföretag utspridda över hela Höga Kusten. Anna Hellgren är verksamhetsledare sedan två år tillbaka och har hela tiden märkt av ett ökat intresse för att kunna köpa ett skräddarsytt paket för att besöka Höga Kusten under hela året.
”Därför sökte vi och blev beviljade stöd ifrån Leader Höga Kusten så att vi kan dra igång en egen verksamhet. I första hand vänder vi oss till grupper, men vi får se vart resan tar oss.” Säger Anna Hellgren.
Att det blir Höga Kusten Turism som startar paketresebyrå är naturligt. Den lokala kännedomen är oöverträffad och kontakterna finns med alla medlemsföretag, och många andra företag och föreningar i området. Höga Kusten Turism är också näringens representant i samarbetet med Höga Kusten Destinationsutveckling. Det gemensamma målet mot besöksnäringsstrategin för 2030 gör detta till ett naturligt nästa steg.
Stärka besöksnäringen och lokal ekonomi
”Att Höga Kusten Turism gör detta gör det möjligt för oss att hänvisa vårt ökande antal av gruppförfrågningar till en kvalitetssäkrad organisation. Höga Kusten Turism säljer destinationen med stort hjärta, gedigen kunskap och förankring.” Säger Mattias Peterson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Planen är att två personer ska arbeta med paketering och rekryteringen till dessa uppdrag har precis börjat.
”Hela tanken med detta projekt är att arbeta med hållbarhet i alla aspekter och den lokala kännedomen är nyckeln här. Vi vill stärka våra medlemsföretag och se till att så mycket som möjligt av affären stannar lokalt.” Säger Rasmus Johansson.
Målet är att det ska bli en självbärande verksamhet i framtiden
Projektpengarna från Leader beräknas räcka i cirka 1,5 år. Men målet är att det här ska bli en självbärande verksamhet i framtiden.
”Paketering har skett i olika former sedan Höga Kusten Turism bildades 2010. Men med Leaders stöd får vi chansen att utveckla våra erbjudanden på ett sätt som ligger i tiden, med samarbeten, hållbarhet, personliga möten kombinerat med digitala hjälpmedel.” Avslutar Anna Hellgren.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Leif Wikberg
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-