-
Heart of Lapland satsar på måltidsturism genom projektet Flavours of the Arctic
Flavours of the Arctic är Heart of Laplands nya satsning på måltidsturism. Syftet är att öka kännedomen om Norrbotten som måltidsdestination, samt etablera kontakt mellan utbildningsanordnare och entreprenörer för att effektivisera kompetensförsörjningen. Genom att stimulera till nya samarbeten mellan matproducenter och besöksnäringsföretag skapas nya måltidsupplevelser för besökare. Detta bidrar på sikt till ökad lönsamhet för företagen.
Flavours of the Arctic är ett samarbete mellan Heart of Lapland, Kalix kommun, Kalix Folkhögskola och Utbildning Nord. Med finansiering från Jordbruksverket och Längmanska företagarfonden.
Arbetar med att höja kunskapen om matkulturen hos turistaktörer
Efterfrågan på upplevelser kopplade till mat och dryck ökar hos besökare, enligt undersökningar från Visit Sweden. Inom destinationen Heart of Lapland finns redan idag unika råvaror, förädlingstraditioner och måltidskultur kopplat till både den samiska och tornedalska minoritetsbefolkningen. Det finns ett brett spann av matproducenter – allt från löjrom till ren, ost till praliner och från gin till saft.
Förmågan att nå ut med sina måltidsprodukter på både nationell och internationell marknad är svårt för den enskilde företagaren. Kännedomen om destinationen som resmål för matintresserade besökare är lågt. Trots starka varumärken som Kalix Löjrom.
”Genom att skapa en måltidsgrupp kan vi effektivt arbeta med att höja kunskapen om lokala råvaror och vår matkultur hos turistaktörer och elever på turism- och måltidsutbildningar. Besöksnäringen och matproducenter får chansen att skapa samarbeten och ger besökare fler möjligheter att uppleva unika smak- och naturupplevelser, vilket i förlängningen kan öka lönsamheten hos företagen.” Säger Jessica Wennberg, VD på Heart of Lapland.
Främjar anställningsmöjligheter och bidrar till kompetensförsörjning
Redan innan pandemin var kompetensförsörjningen en utmaning i besöksnäringen. Det råder främst en stor brist på kockar. Situationen att rekrytera rätt kompetens som kan skapa och berätta om måltidsupplevelser i området har försvårats än mer under de två senaste åren. Vilket löpande bekräftas av Heart of Laplands medlemsföretag.
Genom att Heart of Lapland krokar arm med yrkesutbildningar på Utbildning Nord och Kalix Folkhögskola kan intresset för måltidsturism öka och även förbättra rekryteringen av bland annat kockar.
”Vi på Utbildning Nord har via våra dialoger med rekryterande näringsliv noterat ett starkt ökat intresse för måltidsturism. Det är av största betydelse att våra blivande kockar & servitörer/servitriser får bekanta sig med våra unika lokala råvaror och matkultur. Medverkan ger ett inspirerande mervärde för våra studerande och främjar anställningsmöjligheter som bidrar till kompetensförsörjningen.” Säger Leif Pääjärvi, Utbildningsstrateg på Utbildning Nord.
Med ett samverkande måltidskluster så kan fler ta del av kulturarvet
Flavours of the Arctic är under uppstart och pågår till 30 november 2024.
Målsättningen är att måltidsgruppen ska bli ett etablerat kluster som Heart of Lapland faciliterar. Där man lyfter viktiga frågor för utveckling, samt initierar och driver fortsatta insatser för att främja måltidsturismen utifrån ett företagsperspektiv. Utbildningsinstituten kan fortsätta ta vara på upparbetade kontakter och koncept för studierna, vilket skapar ett mervärde för framtida elever som tidigt får branschkontakter och större möjlighet att få jobb efter studierna.
Johannah Spolander, en av ägarna till Kukkolaforsen Turist och Konferens är med i projektets måltidsgrupp. Hon avslutar:
”De tre köken i Heart of Lapland, det samiska, det kustnära samt det tornedalska köket, är en hyllning till arbetet, naturen och kulturen i regionen. De unika råvarorna och recepten representerar ett arv som sträcker sig tillbaka hundratals år. Genom att vi som företag utökar vår samverkan i ett måltidskluster så kan fler gäster uppleva mer från alla kök och ta del av kulturarvet genom maten.”
- Text: Heart of Lapland
- Foto: Huuva Hideaway/Swedish Lapland.
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-