-
Sveriges Bussföretag – rätt kunskap ger fler besökare med buss
Bussföretag och bussresearrangörer skulle kunna vara en större målgrupp för många besöksmål, om kunskapen om behoven är större. Sveriges Bussföretag ger tips till besöksmål på vad bussföretagen tycker är viktigt.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera företag
Sveriges Bussföretag genomförde för snart två år sedan ett gemensamt pilotprojekt i Sörmland tillsammans med Stua (Sörmlands regionala turistorganisation). Syftet var att kartlägga vad som gör ett framgångsrikt bussresemål och skapa verktyg som underlättar för besöksmål som vill utveckla sig gentemot bussföretag som målgrupp. Bland annat togs en checklista för lyckat samarbete mellan besöksmål och bussresearrangörer fram.
I checklistan kan den som driver ett besöksmål få tips på vad bussföretagen tycker är viktigt och vad som anses vara ”hygienfaktorer” före och under ett besök. Det finns också två filmer som är inspelade hos sörmländska besöksmål som berättar om sina samarbeten med bussföretag.
Förhoppningen är att materialet ska inspirera besöksmål till att utveckla sin verksamhet gentemot bussföretag och bussresearrangörer. Om besöksmålen levererar bra produkter är också sannolikheten mycket högre att bussföretaget återvänder.
Vad borde ett besöksmål tänka på enligt bussföretag?
◆ Skapa ett tydligt erbjudande.
Det måste vara enkelt att förstå för en arrangör vad det går att göra hos dig, hur lång tid ett besök beräknas ta och vad det kostar. Helt enkelt, gör det så okomplicerat som möjligt!◆ Service och bemötande av världsklass.
Det är viktigt med ett gott bemötande av gruppen – under hela besöket. Detta är bland de viktigaste, om inte den absolut viktigaste, anledningarna till återkommande besök.Det är såklart också viktigt att ha förberett specialkost och det är rimligt att chaufför och eventuell reseledare bjuds på mat och/eller inträde. Dessa är de som sedan berättar för den som planerat resan om sina upplevelser.
◆ Vässa ditt värdskap.
Visa intresse för gruppen – ett roligt sätt kan vara utlottningar eller tävlingar. Hör gärna om det är någon som ska uppmärksammas lite extra!◆ Uppföljning.
Följ upp med bussresearrangören hur de upplevde sitt besök! Vad var bra, och vad kan bli bättre?◆ Toaletter och parkering.
Dessa två är grundläggande för att ta emot bussgrupper. Se till att ha flera tillgängliga toaletter – det tar tid för en hel grupp. Bussen behöver också kunna släppa av sina resenärer på en lättillgänglig plats.Checklistan och filmerna finns att ta del av på destinationsutveckling.com här.
Du som bussresearrangör kan med fördel tipsa dina samarbetspartners om verktygen. Bättre produkter och enklare samarbeten gynnar i förlängningen både gäster och besöksmål!
Läs mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt här.
- Text: Sveriges Bussföretag
- Foto: Sveriges Bussföretag
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-