-
Visit Sweden uppmanar besöksnäringen att inte missa nya digitala marknadsföringslagar från EU
Visit Sweden uppmanar nu svenska turismföretag att inte missa de två nya EU-lagarna kring digital marknadsföring. Den ena som redan tagits i bruk och den andra som tas i bruk den 6 mars.
”Missar man detta kanske man plötsligt står där som besöksnäringsaktör med radikalt minskad webbtrafik utan att förstå varför eller med webbesökare med större krav på bokningsfunktioner och användarvänlighet än man är van vid.” Säger Louise Blomberg, digital analytiker på Visit Sweden. ”Vi vill därför uppmana svenska besöksnäringsföretag att så snart som möjligt sätta sig in i den förändring som nu sker och som kommer att påverka många i branschen.”
Vad är de nya digitala marknadsföringslagarna från EU?
I september 2023 började den första nya lagen att gälla inom EU, Digital Services Act (DSA). Den handlar om hur de stora plattformarna som Google och Meta ska hantera olagligt innehåll som hat och falska produkter. Men även om hur och mot vem man får rikta reklam till. I februari 2024 börjar lagen även att gälla mindre plattformar.
Den 6 mars börjar EU:s så kallade Digital Markets Act (DMA), som ska hjälpa konsumenter att få kontroll över vilken data de delar med sig av på nätet.
Syftet med lagarna handlar i grunden om att begränsa tech-bolagens inflytande och makt. Samt ge konsumenter ökat skydd och mer makt.
För företag med digital marknadsföring innebär detta bland annat att:
En plattformsanvändare från och med den 6 mars ska kunna välja, genom samtycke på plattformarna, vilka tjänster som ska få dela data med varandra.
En konsekvens av detta kan bli att det blir svårare och möjligtvis dyrare för företag att nå ut till sina befintliga och nya kunder. Viss trafik från Googles tjänster kan även visa på en oväntat stor minskning.
Den största förändringen sker dock inom e-handel och inom reserelaterad e-handel, där sökresultaten kommer att förändras.
Det talas om nya sektioner på plattformarna för prisjämförelsesajter och om nya filtreringsmöjligheter för sökresultat på plattformarna. Det är därmed inte osannolikt att det även läggs till nya eller fler boendekategorier i hotellsök på plattformarna. Möjligtvis camping.
Hoppas att det kommer bidra till ökad direkt trafik till företagens hemsidor
Google har samtidigt meddelat att Google Flights kommer att försvinna.
”Vi tror och hoppas att detta kommer bidra till ökad direkt trafik till exempelvis ett hotells egen webbsida för bokning. Vilket i sin tur ställer höga krav på smidig egen onlinebokning.” Avslutar Louise Blomberg.
Läs mer om de nya lagarna på Visit Swedens kunskapssajt för svenska besöksnäringsföretag här.
Visit Sweden på Turismnytt här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-