-
Fast adress, fricampare och ”elvagnar” – fler köper husvagn och husbil
Pandemin och ”Swemester” triggade i gång att allt fler valde att satsa på att köpa en husvagn eller husbil.
En trend som verkar ha fått fäste.
”Signalerna är tydliga. Många av de som valde att hoppa på ”campingtrenden” under pandemin väljer att stanna kvar”. Säger Jörgen Nyström, kanslichef på HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens riksförbund.
Borta bra, men hemma bäst.
Borta bra, men hemma bäst. Kanske en sliten klyscha, men något som stämmer väldigt bra när det kommer till svenskarnas intresse att semestra. Framför allt när det kommer till att utforska Sverige och lokala platser med ett mobilt boende.
”Du kan åka när du vill, vart du vill och med vem du vill. Ibland bara några mil från din fasta punkt. Det viktiga är känslan av frihet och att på ett smidigt sätt bryta vardagen med något annat”. Säger Jörgen Nyström,
Den positiva starten av året, med en stärkt krona gentemot andra valutor, är en anledning till att branschen tror att 2024 kommer att bli ett betydligt bättre år än föregående. Detsamma gäller signalerna om att räntetoppen förhoppningsvis är nådd och att media pratar om räntesänkningar.
Vad kan man då se för trender under 2024? Och vilka trender som skapades under pandemiåren har slagit rot? Här är några punkter som nuvarande – och blivande –husvagns- och husbilsägare ser som viktiga inför den kommande säsongen!
• Elektricitet utan laddstolpe
Allt fler husvagns-, husbils- och vanägare låter solstrålarna driva allt elektriskt i fordonet. Med en solpanel är du inte beroende av 220 volt, vilket är perfekt för dig som gillar att vara ute i naturen eller som inte vill stanna på en camping eller ställplats. Dessutom sparar du en slant med egenproducerad el.
• Fast adress alltmer populärt
Trenden som alltmer börjar likna en sanning. Allt fler väljer att hyra en säsongsplats på en camping för att använda sitt fritidsfordon som sommarstuga. Här kompletterar man gärna med ett stabilt förtält, trätrall, staket och veranda för att skapa hemmakänsla och mer utrymme. Och det bästa av allt, sommarstugan flyttar till fjällen och skidsäsongen under vintern.
• Ett ökat miljötänk
Forskning (presenterad på husbilskampen.se) visar att camping är den semesterform som har näst lägst påverkan på miljön. Endast fjällvandring med resa med tåg till fjällen genererar mindre utsläpp. Och det är detta, förutom bland annat smidighet och frihet, som är ett av skälen för många som provade campinglivet för första gången under ”Swemester-boomen” 2020 och 2021 att vilja fortsätta. Här kan vi verkligen prata om en trend som slog rot.
• Besöksmål med egna campingplatser
Liseberg, Ullared, Sweden Rock Festival, Skara Sommarland, Astrid Lindgrens värld… Trenden att nöjesattraktioner och populära evenemang lockar med egna campingplatser för att göra besöket smidigare för sina besökare håller i sig. Ett tydligt exempel på det är just Sweden Rock som till sommarens festival mer än fördubblar den egna campingplatsen – från 350 platser till 750.
• Inspiration via sociala kanaler
På Instagram finns i dag miljontals bilder på campinglivet och trenden att låta sig inspireras av andra campare kommer att växa ännu mer. Via inläggen får vi exempelvis tips på hur fordonet kan stylas och inredas, samt fina platser som är värda ett besök. Hashtaggar som #husbilsliv, #husvagnsliv, #vanlife och #vaknadarduvill är några exempel på detta som allt fler utnyttjar.
• Smarta husvagnar
Teknik är viktigt för oss och ju mer beroende av den vi blir, desto mer följer husvagnsbranschen efter. Därför kommer så kallade smarta husvagnar att bli allt vanligare. Det innebär att de är utrustade med avancerade och tekniska funktioner som uppkopplade övervakningssystem samt kontroll av belysning, värme, kyla och säkerhet. Fler vagnar kommer även att vara utrustade med Wi-Fi-anslutning och underhållningssystem så att vi kan vara uppkopplade och bli roade även ute i det fria.
- Text: HRF
- Foto: HRF
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-